dub-lita20221

Nævnet hjemviste i december 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Litauen i medfør af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der havde fået udstedt et visum til Litauen. Sagen blev behandlet på skriftligt grundlag.DRC Dansk Flygtningehjælp og advokaten henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet til de generelle forhold for asylansøgere i Litauen. Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ”Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at påberåber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapitel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en anden medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. Flygtningenævnet bemærker, at klageren [i efteråret] 2021 har fået udstedt et visum til Litauen, der udløb [i efteråret] 2022, og at Litauen efter de foreliggende oplysninger er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordningens artikel 12, stk. 2, jf. artikel 22, stk. 7, såkaldt accept by default, og at Litauen dermed er ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. For så vidt angår det af DRC Dansk Flygtningehjælp og klagerens advokat anførte vedrørende modtagerforholdene for asylansøgere i Litauen, bemærker Flygtningenævnet, at de aktuelle modtagerforhold for asylansøgere i Litauen ifølge de for Flygtningenævnet foreliggende baggrundsoplysninger er behæftet med visse mangler. På den baggrund finder Flygtningenævnet, at sagen hjemvises til Udlændingestyrelsen med henblik på, at Udlændingestyrelsen foretager en høring af, hvorvidt og i hvilket omfang en asylansøger omfattet af Dublinforordningen ved en overførsel til Litauen risikerer at blive placeret i et detentionscenter, og om der er forskel på behandlingen af asylansøgere omfattet af Dublinforordningen i Litauen, herunder hvis den overførte person tidligere har søgt om asyl i Litauen, er rejst legalt gennem Litauen eller er rejst illegalt gennem Litauen. Flygtningenævnet foretager sig på det foreliggende grundlag ikke videre i sagen”. Løbenummer: Dub-Lita/2022/1/MLVT.