Nævnet stadfæstede i januar 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Spanien i medfør af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der var indrejst ulovligt i Spanien fra et tredjeland. Sagen blev behandlet på skriftligt grundlag.DRC Dansk Flygtningehjælp henviste som begrundelse for, at klagerens sag skulle behandles i Danmark, blandt andet til klagerens helbredsforhold, forholdene for sårbare asylansøgere i Spanien, samt til de generelle forhold for asylansøgere i Spanien. Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ” Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at påberåber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapitel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en anden medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, som er anført af Udlændingestyrelsen i afgørelse [sommeren] 2022, at Spanien i medfør af Dublinforordningens artikel 13, stk. 1 er forpligtet til at modtage klageren og at Spanien dermed er ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. Spanien har [sommeren] 2022 accepteret at modtage klageren i overensstemmelse med anmodningen [sommeren] 2022. Det af DRC Dansk Flygtningehjælp anførte vedrørende de generelle modtageforhold i Spanien kan ikke føre til et andet resultat. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at der ikke er grundlag for at fastslå, at de generelle forhold og levevilkår for afviste asylansøgere i Spanien – uanset at der ifølge baggrundsoplysningerne er mangel på indkvarteringsmuligheder – er af en sådan karakter, at Danmark er afskåret fra at overføre klageren til Spanien, jf. forordningens artikel 3, stk. 2, 2. led. Flygtningenævnet skal hertil bemærke, at Spanien har tiltrådt Flygtningekonventionen og EU’s charter om grundlæggende rettigheder, og at der ikke er holdepunkter for at antage, at Spanien ikke lever op til sine internationale forpligtelser. DRC Dansk Flygtningehjælp har på vegne af klageren gjort gældende, at klageren er særligt sårbar som følge af klagerens psykiske helbred og manglende evne til at tage vare på sig selv. Klageren er under udredning for [psykisk lidelse] og PTSD, har fået ordineret [bestemt] medicin, […] og observeres for muligt behov for genindlæggelse på psykiatrisk afdeling. Flygtningenævnet kan af de grunde, som er anført af Udlændingestyrelsen i [efteråret] 2022, tiltræde, at de spanske myndigheder må antages at kunne og ville tilbyde nødvendige sundhedsforanstaltninger, herunder psykologbistand til klageren. Der er herved henset til, at det om modtageforholdene i Spanien af de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder AIDA Country Report: Spain 2021, Update april 2022 om modtageforholdene for asylansøgere i Spanien, fremgår, at alle asylansøgere i Spanien har fuld adgang til det offentlige sundhedssystem, herunder at de spanske myndigheder yder en specialiseret behandling til særligt sårbare/traumatiserede asylansøgere. Hjemrejsestyrelsen forudsættes i den forbindelse at underrette de spanske myndigheder om klagerens særlige behov, og herunder videregive relevante sundhedsoplysninger til Spanien forud for overførsel, såfremt klageren giver samtykke hertil, jf. Dublinforordningens artikel 32, stk. 2. Flygtningenævnet finder således efter en samlet og konkret vurdering af klagerens personlige forhold, herunder helbredsforhold, sammenholdt med de foreliggende baggrundsoplysninger om de vilkår og modtageforhold som klageren må antages at blive mødt med i Spanien, at der ikke er konkrete omstændigheder, der kan indebære, at klageren ikke skal overføres til Spanien. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse [sommeren] 2022.”. Dub-Span/2023/1/CARA