dub-malt20231

Nævnet stadfæstede i januar 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel til Malta i medfør af ud-lændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen, vedrørende en mand, der har indgivet ansøgning om asyl i Malta. Sagen blev behandlet på formandskompetence.Efter en gennemgang af sagen, udtalte Flygtningenævnet blandt andet: ”Det fremgår af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at påberåber en udlænding sig at være omfattet af § 7, træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om afvisning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a. Det fremgår videre af kapi-tel 5 a, herunder § 29 a, stk. 1, at en udlænding kan afvises eller overføres til en anden medlemsstat efter reglerne i Dublinforordningen. I den foreliggende sag har nævnet lagt til grund, at klageren har ansøgt om international beskyttelse i Malta og herefter er udrejst af Malta, inden hans asylsag var færdigbehandlet. Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at Malta er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordnin-gens artikel 18, stk. 1, litra b, og at Malta dermed er ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om in-ternational beskyttelse. Det bemærkes herved, at Malta [i vinteren 2021/2022] har accepteret at modtage klageren i medfør af pågældende bestemmelse. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på det, der er anført af styrelsen i afgørelse [fra vinteren 2021/2022], samt styrelsens udtalelser [fra vinteren 2021/2022] og [for-året] 2022. Flygtningenævnet har desuden lagt vægt på, at det af ”Comments of the Maltes Government on the Report of the Commisioner of Human Rights Council af Europe, Ms. Dunja Mijatovic, following her visit til the Republic of Malta, af para 49 fremgår følgende: ”All asylum seekers in need of accommoda-tion are offered a residential place in open centres irrespective of there country of origin. Currently, there is a significant number of asylum seekers coming from safe countries living in the centers.” For så vidt angår spørgsmålet om detention har Flygtningenævnet dertil lagt vægt på, at ansøger ved sin oprindelige indrejse i Malta og efter ophold i detentionscenter og asylcenter havde frit ophold i Malta. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at de generelle forhold og levevilkår for asylansøgere i Malta ikke er af en sådan karakter, at Danmark er afskåret fra at overføre klageren til Malta, jf. forordningens artikel 3, stk. 2, 2. led. Flygtningenævnet finder endvidere ikke grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hensyn, herunder af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens artikel 17. På den baggrund skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke finder grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., jf. § 29 a, stk. 1, jf. Dublinforordningen.” Løbenummer: Dub-malt/2023/1