soma202317

Nævnet meddelte i august 2023 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Soma-lia. Sagen er sambehandlet med Soma/2023/17 og Soma/2023/18. Indrejst i 2014. Genoptaget sag.Flygtningenævnet udtalte:”Klageren tilhører klanen [A], subklanen [B], familieklanen [C] og er sunnimuslim fra [by], [regi-on], Somalia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisa-tioner eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som oprindeligt asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, idet hun har modsat sig tvangsægteskab med et medlem af al-Shabaab. Klageren giftede sig i stedet med sin nuværende ægtefælle. Klageren har til støtte herfor oplyst, at klagerens far efterfølgende blev slået ihjel af al-Shabaab, og at klageren og klagerens ægtefælle har været tilbageholdt af al-Shabaab i den forbin-delse. Klageren har videre henvist til, at hun frygter, at klagerens datter vil blive tvangsomskåret mod klagerens vilje. Klageren har som asylmotiv under genoptagelsessagen fortsat henvist til fryg-ten for, at klagerens datter ved en tilbagevenden til Somalia risikerer at blive tvangsomskåret. Kla-geren har som asylmotiv endvidere henvist til, at hendes børn som følge af deres opvækst i Dan-mark er blevet vestliggjort. Udlændingestyrelsen har under nævnsmødet nedlagt påstand om hjem-visning og subsidiært stadfæstelse af Udlændingestyrelsens afgørelse. Udlændingestyrelsen har til støtte for hjemvisningspåstanden henvist til, at der efter styrelsens afgørelse i 2017 er fremkommet nye baggrundsoplysninger i form af Udlændingestyrelsens rapport Somalia – Female Genital Muti-lation (FGM), udgivet i februar 2021. [Klagerens advokat] har påstået, at sagen ikke hjemvises og i øvrigt omgørelse af Udlændingestyrelsens afgørelse. Flygtningenævnet finder ikke grundlag for at hjemvise sagen alene som følge af, at der er fremkommet nye baggrundsoplysninger. Udlændinge-styrelsens påstand om hjemvisning tages derfor ikke til følge. Flygtningenævnet bemærker om risikoen for omskæring, at det fremgår af de nyere baggrundsoplysninger, herunder Udlændinge-styrelsens rapport Somalia – Female Genital Mutilation (FGM), udgivet i februar 2021, EUAA’s Country Guidance: Somalia (June 2022) og UNICEF’s publikation Towards ending harmful prac-tices in Africa (June 2022), at 98-99 % af pigerne i Somalia omskæres. Flygtningenævnet lægger til grund, at klagerens ældste datter er blevet omskåret. Flygtningenævnet bemærker herefter, at klageren ikke har gået i skole, men under nævnsmødet fremtrådte i et vist omfang ressourcestærk, mens klagerens ægtefælle, der har gået i skole i 8-10 år, og under nævnsmødet var syg og forlod dette, ikke fremtrådte ressourcestærk. Klageren og dennes ægtefælle har under sagen konsistent forklaret at være imod omskæring, men forklaret divergerende om, hvorvidt de ved en tilbageven-den til Somalia mener sig i stand til at modsætte sig presset fra familie og omgivelser mod, at de-res fælles datter bliver udsat for omskæring. Efter en samlet vurdering heraf finder Flygtningenæv-net, at det er sandsynliggjort, at der er en betydelig risiko for, at klagerens datter ved en tilbage-venden til Somalia vil blive udsat for omskæring. Klagerens datter opfylder derfor betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor som en konsekvens af familieforholdet klageren opholdstilladelse i medfør af ud-lændingelovens § 7, stk. 1.” Soma/2023/17/mlvt