soma202315

Nævnet stadfæstede i august 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig stats-borge fra Somalia. Indrejst i 2012. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og sunnimuslim fra [by A]. Ansøgeren har oplyst at være uden klan-tilhørsforhold. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller orga-nisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter grupperinger i forbindelse med sin fars konflikt. Ansøgeren har til støtte herfor henvist til, at hans fars bolig er blevet beskudt mens faren befandt sig i boligen, og ansøgeren frygter de personer, som beskød boligen. Han ved ikke, hvem farens konflikt var med, eller hvornår konflikten startede. Hans far vil ikke fortælle, hvem det er, men ansøgeren tror, at det er en militsgruppering. Ansøge-ren har derudover henvist til, at han har en generel frygt for militsgrupperinger, idet han har boet mange år i Europa og da han frygter, at grupperne vil tvangsrekruttere ham. Ansøgeren har endelig henvist til, at han frygter den generelle sikkerhedssituation i Somalia. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens far har fået opholdstilladelse som kvoteflygtning, jf. udlændingelovens § 8, stk. 3. Det fremgår af akterne vedrørende farens asylsag, at han før sin udrejse af Somalia var ansat i en bank, og ikke som forklaret af ansøgeren, i militæret. Faren og ansøgerens onkel har ikke i forbindelse med deres asylsager forklaret, at de i Somalia har haft konflikter med individuelle per-soner eller grupper. Det er endvidere oplyst, at faren tilhører [klan A], der er en af de store klaner i Somalia. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Soma-lia vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Der er ikke grund til at antage, at det angreb, som blev rettet mod ansøgerens fars bolig, var begrundet i et in-dividuelt modsætningsforhold til bestemte personer eller grupper, jf. ovenfor. Angrebet må efter det oplyste formodes at være en konsekvens af de almindelige krigshandlinger i området på det tidspunkt. Det kan herefter ikke lægges til grund, at ansøgerens far eller onkel har haft et sådant modsætningsforhold i Somalia, at dette kan have konsekvenser for ansøgeren ved en tilbagevenden hertil. Det bemærkes i øvrigt, at det angreb der førte til, at faren og onklen fik opholdstilladelse i Danmark fandt sted i [2005-2008]. Det må endvidere lægges til grund, at ansøgeren er en helt uprofileret mand, der ikke som udgangspunkt vil påkalde sig særlig opmærksomhed ved en tilba-gevenden til Somalia. Flygtningenævnet kan i den forbindelse også henvise til det af Udlændinge-styrelsen herom anførte i afgørelse i [foråret] 2023. Yderligere bemærkes, at ansøgeren indrejste i Danmark som [10-13] årig, og er opvokset i en somalisk familie. Om den generelle sikkerhedssitu-ation i Somalia bemærker Flygtningenævnet, at ansøgeren er fra [by A]. [By A] er efter bag-grundsoplysningerne i det væsentlige under myndighedskontrol. Det fremgår tillige af baggrunds-oplysningerne, at angreb udført af blandt andet al-Shabaab fortrinsvist bliver rettet mod myndig-hedspersoner. Ansøgeren har påberåbt sig at være uden klantilhørsforhold. Flygtningenævnet hen-viser vedrørende dette til, hvad der ovenfor er anført vedrørende farens klantilhørsforhold. Flygt-ningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2023/15/lodu