Nævnet stadfæstede i august 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende mandelig statsborger fra Iran. Ansøgeren er født i Danmark. Flygtningenævnet udtalte:Ansøgeren er etnisk kurder, sunni muslim af trosretning og med iransk statsborgerskab. Ansøgeren er født i Danmark og hans far kom oprindeligt fra [by], Iran. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hans far blev taget til fange på grund af kamphandlinger ved den iranske/irakiske grænse af den irakiske hær, hvor han var tilbageholdt i [antal år], og at ansøgerens far var tilknyttet [militant gruppe] i [år]. Endvidere har ansøgerens far opholdt sig i [lejr]. Ansøgeren har henvist til, at der er en sandsynlighed for, at de iranske myndigheder har kendskab til disse forhold. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han ikke kan tale farsi og kun delvist kan tale kurdisk, hvilket kan forårsage problemer for ham i Iran. Endelig har ansøgeren oplyst om, at han gerne vil forblive i Danmark sammen med sin familie, og at hans far lider af helbredsproblemer. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flygtningenævnet finder imidlertid, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hans fars forhold eller hans egne forhold medfører, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet har for så vidt angår ansøgerens fars forhold lagt vægt på, at der er tale om forhold, der ligger mange år tilbage i tid, og at ansøgerens far ikke var politisk aktiv og ikke deltog i aktiviteter mod Iran. Flygtningenævnet henviser herunder fra skrivelsen fra UNCHR, Bagdad af [dato], hvoraf blandt andet fremgår, at ansøgerens far inden udrejsen af Iran var daglejer og uden politiske aktiviteter, at ansøgerens far blev taget til fange på grund af kamphandlinger ved den iranske/irakiske grænse, og at ansøgerens far ikke var aktiv for [militant gruppe] grundet sin fysiske beskaffenhed. Der foreligger ikke således oplysninger om politiske aktiviteter af betydning fra ansøgerens fars side før han forlod Iran. Der foreligger heller ikke oplysninger om politiske aktiviteter fra farens side, efter at han forlod Iran. Faren kan derfor ikke anses for profileret i forhold til de iranske myndigheder som modstander af styret i Iran. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren har oplyst, at han ikke har været politisk aktiv som modstander af styret i Iran. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren har oplyst, at hans farbror fortsat bor i Iran til trods for ansøgerens fars forhold. De generelle forhold for kurdere i Iran er ikke i sig selv asylbegrundende. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering og sammenholdt med de foreliggende baggrundsoplysninger, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved sin tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Iran/2023/34/msai