Nævnet omgjorde i februar 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte:”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim af trosretning fra [byen A], Damaskus, Syrien. Klageren flyttede til [byen B], Rif Damaskus, da hun var [et nærmere bestemt alder], hvor hun har boet frem til sin udrejse af Syrien. Klageren har ikke i denne periode været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv i Syrien. Udlændingestyrelsen meddelte [i vinteren] 2015 klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygtede de syriske myndigheder, fordi hun siden 2010 havde hjulpet med at skaffe [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave] til de ældre og trængende i sin bydel, der var under belejring. Klageren henviste videre til, at hendes ægtefælle var blevet hentet af myndighederne og fængslet, hvor han blev udsat for tortur. Klageren henviste endvidere til, at hun blev tvunget til at [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave] for Den Frie Syriske Hær, ligesom hun i det hele henviste til de generelle forhold i Syrien som følge af krigen. Udlændingestyrelsen har [i efteråret] 2021 truffet afgørelse om at inddrage klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, jf. § 19 a, stk. 1. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for klagerens opholdstilladelse ikke længere er til stede. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om inddragelse fortsat henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter de syriske myndigheder, idet hun er opført på en liste over eftersøgte personer, fordi hun har hjulpet med at skaffe [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave] til personer i sin hjemby, som var under belejring. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun gik på en trappe fra hendes landsby for at skaffe [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave], og at alle personer, som har gået den rute for at bringe varer ind i byen, er kommet på en liste over eftersøgte personer. Klageren har videre oplyst, at hendes veninde og den læge, som hjalp under belejringen, begge er blevet udsat for tortur i fængslet og slået ihjel. Hun har endvidere henvist til, at hun under belejringen i den dengang oprørskontrollerede by blev tvunget til at [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave] for Den Frie Syriske Hær. Klageren har videre henvist til, at hendes ægtefælle har været fængslet et år i Syrien, hvor han blev afhørt om klagerens forhold, og hvorunder han blev udsat for tortur. Han har i forbindelse med sin løsladelse måtte skrive under på, at han ikke måtte forlade Syrien, hvilket han har gjort. Klageren har endelig i forbindelse med sagen om inddragelse henvist til, at hun frygter de syriske myndigheder, idet hun er eksponeret som kritiker af det syriske regime. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun siden [foråret] 2020 har været medlem af en [organisation] ved navn [navn på organisation], og at hun tillige har været medlem af [forening] i Danmark [navn på forening et] siden 2018 samt [navn på forening to]. Klageren har i forbindelse med sit medlemskab i [navn på forening et] tilrettelagt en demonstration [sted et], hvor hun annoncerede på [et internationalt socialt medie] og deltog i udarbejdelsen af [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave] der gjorde opmærksom på demonstrationen, og hun deltog derudover i forbindelse med sit medlemskab af [navn på forening to] i en demonstration [i foråret] 2021, hvor hun var blevet bedt om at [nærmere beskrivelse af hendes arbejdsopgave]. Klageren har derudover deltaget i et interview om sin situation som flytning i Danmark, hvis opholdstilladelse er inddraget, hvor hun blandt andet har kritiseret de syriske myndigheder for at være et diktatur, der udsætter civilbefolkningen for overgreb. Klageren er nævnt med sit fulde navn i flere forskellige indslag i både danske og internationale medier, herunder blandt andet [udenlandske medieer] [medie et] og [medie to]. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge klagerens forklaring til grund. Det lægges efter denne forklaring til grund, at klageren under belejringen af sin hjemby deltog aktivt i humanitært arbejde i den oprørskontrollerede by, herunder deltog i at bringe [arbejdsopgave] ind i byen under den syriske hærs belejring. Hun har forklaret, at hun i den forbindelse er blevet opført på en liste over efterlyste personer. Klagerens forklaring herom findes at være overbevisende og troværdig, og Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at klageren herved har sandsynliggjort, at hun vil være udsat for asylbegrundende forfølgelse ved en tilbagevenden til Syrien. Betingelserne for at meddele klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, er derfor opfyldt. Det bemærkes, at Flygtningenævnet ikke finder, at klageren har sandsynliggjort, at fængslingen af hendes ægtefælle i Syrien er begrundet i eller har sammenhæng med hendes deltagelse i humanitært arbejde i den belejrede by. Klageren har efter Udlændingestyrelsens afslag på forlængelse af sin opholdstilladelse engageret sig politisk her i landet med kritik af den danske udlændingepolitik for så vidt angår hjemsendelse af syriske statsborgere, og dermed kritik af de politiske forhold i Syrien. Klageren har i den sammenhæng engageret sig i en politisk forening, og har deltaget i demonstrationer, der har været rettet mod det syriske styre. Hun har i den forbindelse deltaget i flere interviews i udenlandske medier, herunder navnlig i en nyhedsudsendelse på [medie et] med kritik af de politiske forhold i Syrien, herunder med omtale af regimets brud på menneskerettighederne overfor hjemsendte syrere. Hun har i dette nyhedsindslag deltaget med angivelse af sit navn. Hun har på tilsvarende måde deltaget i en artikel [i efteråret] 2021 offentliggjort på [medie tre] med angivelse af sit navn. Endelig har hun deltaget i en nyhedsudsendelse [i efteråret] 2021 på [medie to] med kritik af de syriske myndigheder, og hvor hun fremstod [nærmere beskrivelse af, hvordan klageren fremstod] og med angivelse af sit navn. Klageren har endvidere en åben profil på [et internationalt socialt medie], hvor hun har linket til nogle af disse udsendelser og interviews. Der må ved vurderingen af disse aktiviteter lægges afgørende vægt på, at klageren efter karakteren og omfanget af denne betydelige profilering og opmærksomhed fra udenlandske medier har en velbegrundet frygt for at blive udsat for forfølgelse eller overgreb, hvis hun måtte vende tilbage til Syrien. Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for overgreb fra myndighederne, hvorfor betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, også med denne begrundelse er opfyldt. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [efteråret] 2021, således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2022/16/sme