Nævnet hjemviste i marts 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger samt et barn fra Syrien. Indrejst i 2015.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og muslim fra [landsby], al-Hasakah, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren og hans søn indrejste i Danmark [efteråret] 2015, og at de [vinteren 2016/2017] blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Opholdstilladelsen er senest blevet forlænget [vinteren 2019/2020]. Klageren har [sommeren] 2021 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, subsidiært § 7, stk. 2. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive anholdt og udsat for tortur af de syriske myndigheder, både fordi han efter 24 år forlod sin stilling som statsligt ansat brandmand uden tilladelse, og fordi han udrejste i illegalt af Syrien. Klageren har yderligere – som nye oplysninger i sagen – i advokatindlæggene af [foråret] 2022 og i sin forklaring for Flygtningenævnet henvist til, at han ved tilbagevenden til Syrien risikerer straf som følge af, at flere af hans sønner er deserteret fra henholdsvis unddraget sig militærtjeneste i Syrien. Flygtningenævnet lægger - som også anført i forhandlingsprotokollen fra mødet [efteråret] 2021 – til grund, at klageren har arbejdet som offentligt ansat brandmand i Syrien, og nævnet må efter sagens oplysninger endvidere lægge til grund, at klageren har forladt denne stilling og er udrejst illegalt af Syrien. I overensstemmelse hermed har sagen været udsat på indhentelse af nærmere baggrundsoplysninger om syriske amnestiregler for personer, der har uden varsel har forladt en stilling i den offentlige sektor forud for 2019/2020. Selv om klagerens forklaring om sine sønners og en nevøs militærunddragelse først er fremkommet i forbindelse med Flygtningenævnets seneste møde, finder nævnet, at disse oplysninger efter deres karakter og under hensyn til baggrundsoplysningerne om Syrien, herunder om unddragelse fra militærtjeneste, ikke på det foreliggende grundlag kan tilsidesættes som utroværdige. Udlændingestyrelsen har ikke – heller ikke under mødet i Flygtningenævnet – i noget omfang forholdt sig til disse supplerende oplysninger fra klageren. På denne baggrund og efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, og under hensyn til det forsigtighedsprincip, der gælder ved den konkrete og individuelle vurdering i forbindelse med behandlingen af sager om personer fra Syrien, finder nævnet, at sagen bør undergives en nærmere bedømmelse i første instans, således at de supplerende oplysninger inddrages i afgørelsesgrundlaget, før der træffes endelig afgørelse om statusvalg. Flygtningenævnet bemærker herved, og under hensyn til betydningen af kumulative forhold, at baggrundsoplysningen om, at amnestireglerne i praksis bliver respekteret af de syriske myndigheder, der ifølge Udenrigsministeriet høringsnotat af 9. december 2021 alene er baseret på en enkelt ekstern kilde, ikke kan anses for at have den tilstrækkelige sikkerhed. Flygtningenævnet hjemviser derfor sagen til yderligere sagsoplysning og behandling i Udlændingestyrelsen.” Løbenummer: Syri/2022/34/rila