syri202232

Nævnet omgjorde i marts 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet udtalte:Klageren er etnisk kurder og muslim fra [by]Aleppo, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Udlændingestyrelsen meddelte [i vinter] 2015 klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, da Udlændingestyrelsen fandt, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for at blive udsat for dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig behandling eller straf. Udlændingestyrelsen lagde vægt på, at personer, som kommer fra områder i Syrien, hvor der foregår væbnede kampe, hvor der sker angreb mod civile, hvor der for nyligt har fundet sådanne handlinger sted, ved en tilbagevenden til hjemlandet aktuelt må anses for at være i reel risiko for at blive udsat for overgreb omfattet af den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Klageren har [i efterår] 2021 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Det fremgår heraf, at klageren er gift med sin grandfætter, [R], at de altid har kendt hinanden, at de cirka 3-4 år inden ægteskabets indgåelse [i efterår] 2014 blev enige om, at de ville giftes. Det fremgår også, at ægteskabet ikke formelt blev registreret i Syrien for ikke at provokere de slægtninge, som ikke støttede deres ægteskab. Det fremgår videre, at de boede sammen i Tyrkiet og indrejste sammen til Danmark [i sommer] 2015 og indgav ansøgning om asyl samme dag. Det fremgår endvidere, at Udlændingestyrelsen [i vinter] 2015 meddelte klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3, men at Udlændingestyrelsen ikke forholdte sig til, hvorvidt klageren er i risiko for forfølgelse som følge af sin ægtefælles unddragelse fra genindkaldelse til militæret. Flygtningenævnet lægger klagerens forklaring til grund, herunder navnlig at klageren og hendes samlever blev religiøst viet [efterår] 2014, at det ikke var muligt at registrere ægteskabet hos myndighederne, at klageren og hendes samlever sammen udrejste fra Syrien til Tyrkiet og derefter indrejste til Danmark i 2015, og at de har været samlevende i Danmark frem til i dag og har fået et fælles barn. Flygtningenævnet bemærker, at nævnet ved vurderingen af, om asylansøgere fra Syrien opfylder betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller stk. 2, anvender et forsigtighedsprincip. Af Flygtningenævnets bidrag til besvarelse af 25. august 2021 til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalgs spørgsmål nr. 646 fremgår følgende: ”Konkret betyder dette, at bevisvurderingen i sager vedrørende asylansøgere fra Syrien skal foretages med udgangspunkt i forsigtighedsprincippet, således at tærsklen for, hvornår en asylansøger må anses for at have sandsynliggjort et individuelt asylmotiv – typisk i forhold til de syriske myndigheder – er lavere end i andre asylsager”. Baggrundsoplysningerne om, hvorvidt familiemedlemmer til personer, som har unddraget sig militærtjeneste i Syrien, risikerer forfølgelse er ikke entydige. Det fremgår således, at nogle kilder oplyser, at kun familiemedlemmer til særligt profilerede personer risikerer forfølgelse, mens andre kilder oplyser, at familiemedlemmer til alle militærunddragere risikerer at blive udsat for bl.a. ransagning, tilbageholdelse og afhøring. Flygtningenævnet finder, at forsigtighedsprincippet sammenholdt med, at baggrundsoplysningerne ikke er entydige, fører til, at klageren har sandsynliggjort, at hun som familiemedlem risikerer at blive udsat for asylbegrundende forfølgelse som følge af sin samlevers forhold, idet myndighederne vil anse klageren som værende i opposition til styret og derved vil blive pålagt en såkaldt imputed political opinion. Flygtningenævnet finder derfor, at klageren har sandsynliggjort, at betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 1, er opfyldt. Flygtningenævnet meddeler derfor klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2022/32/sch