irak20228

Nævnet stadfæstede i februar 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse om, at der ikke er grundlag for at meddele asyl efter udlændingelovens § 7 vedrørende en kvindelig statsborger fra Irak. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni muslim fra Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Irak frygter ISIS, idet en fraskilt kvinde ikke kan færdes frit i Irak, da der er risiko for kidnapning og dårligt omdømme. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hendes nuværende ægtefælle i Irak var chauffør for en tidligere præsident i Irak. Ansøgerens nuværende ægtefælle har i den forbindelse modtaget trusler, været udsat for vold af ISIS, og er eftersøgt af dem. Ansøgeren vurderer derfor, at hun ikke er i sikkerhed i Irak, da hun risikerer at blive kidnappet af landets forskellige militser, som et forsøg på at afpresse hendes nuværende ægtefælle til at betale løsesum. Ansøgeren har yderligere oplyst, at hun ikke kan opnå myndighedsbeskyttelse, da der er forskellige militser i Irak. Ansøgeren vurderer derfor, at hun ved en tilbagevenden til Irak er nødt til at holde sig indendørs for at undgå at blive kidnappet. Ansøgeren har videre som asylmotiv henvist til, at hun frygter sin nuværende ægtefælles familie, fordi hun indgik ægteskab uden deres samtykke. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hendes nuværende ægtefælles familie har været voldelige over for hende. Ansøgeren har endelig som asylmotiv henvist til, at hun frygter at være væk fra sin søn, som bor i Danmark og er dansk statsborger. Ansøgeren udrejste fra Danmark til Irak i 2016, og i 2018 udrejste hun fra Irak til Italien. Flygtningenævnet tiltræder, af de grunde der er anført af Udlændingestyrelsen og henset til de foreliggende baggrundsoplysninger, at den generelle sikkerhedssituation i Irak ikke vurderes at være af en sådan karakter, at der er en reel risiko for overgreb i strid med Den Europiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Flygtningenævnet tiltræder, at ansøgeren har forklaret udbyggende og divergerende om et modsætningsforhold til ISIS, og at hendes forklaring herom ikke kan lægges til grund. Flygtningenævnet har herved navnlig lagt vægt på, at ansøgeren i asyloplysningsskemaet ikke har nævnt en konkret konflikt med ISIS, og at ansøgeren til oplysnings- og motivsamtalen den [sommer] 2021 forklarede, at hun ikke har nogen personlige og konkrete konflikter med myndigheder, grupperinger eller private personer i Irak, hvilket blandt andet er i strid med ansøgerens forklaring for nævnet. Flygtningenævnet har som Udlændingestyrelsen også lagt vægt på, at ansøgeren udrejste fra Danmark til Irak i 2016, og at hun opholdt sig i Irak i perioden 2016-2018 uden at opleve personlige konflikter med ISIS. Ansøgeren har forklaret udbyggende og divergerende om familiekonflikter, herunder konflikten med ansøgerens faster og dele af ansøgerens svigerfamilie. Ansøgerens forklaring herom fremstår konstrueret til formålet, og den kan ikke lægges til grund. Flygtningenævnet har herved tillige navnlig lagt vægt på ansøgerens tidligere oplysninger, herunder at ansøgeren til oplysnings- og motivsamtalen har oplyst, at hun ikke har nogen personlige og konkrete konflikter med grupperinger eller private personer. Den omstændighed, at ansøger har gjort gældende, at hendes asylmotiv ikke i det hele bør afvises med den begrundelse, at hun ikke har forklaret detaljeret om asylmotivet i asylskema eller under oplysnings- og motivsamtalen kan ikke føre til et andet resultat, idet oplysningerne herom er af væsentlig karakter. Herefter og efter en samlet vurdering af de i øvrigt foreliggende omstændigheder tiltræder Flygtningenævnet, at der ikke er grundlag for at meddele asyl efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Der fastsættes for tiden ingen udrejsefrist, idet den irakiske statsborger [navn] ifølge de for nævnet foreliggende oplysninger har opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som foreløbig er gyldig indtil [forår] 2022”. Løbenummer: Irak/2022/8/sch