Nævnet stadfæstede i februar 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Eritrea. Ansøgeren er mindreårig. Indrejst i 2017.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk eritreer og ortodoks kristen af trosretning. Ansøgeren er født i Etiopien, hvor han boede indtil sin udrejse. Ansøgeren har således aldrig været i Eritrea. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens mor har på vegne af ansøgeren som asylmotiv henvist til de generelle forhold i Eritrea, herunder at ansøgeren ved en tilbagevenden til Eritrea risikerer at blive indkaldt til nationaltjeneste og derefter militærtjeneste. Ansøgerens mor har til støtte herfor oplyst, at nationaltjenesten er på ubegrænset tid, og at man ikke har mulighed at tage en uddannelse eller få et job. Ansøgeren vil på denne baggrund ikke have en fremtid i Eritrea. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens mors forklaring til grund. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren er knap 14 år gammel. Efter de foreliggende oplysninger, kan indkaldelse til langvarig militærtjeneste eller lignende finde sted fra det fyldte 18 år. Det fremgår endvidere af baggrundsoplysningerne, at i hvert fald indkaldelse til Sawa i enkelte tilfælde sker straks efter afsluttet skolegang i 16 års alderen. Da ansøgeren kun er 14 år gammel, er risikoen for, at han ved en tilbagevenden til Eritrea vil blive indkaldt, ikke aktuel. Det forhold, at ansøgerens mor er meddelt opholdstilladelse efter Udlændingelovens § 7, stk. 1, og at dette også gælder hans myndige storesøster, kan ikke føre til et andet resultat. Det forhold, at ansøgerens mor har oplyst, at hun frygter, at ansøgeren ikke selv kan vælge sin uddannelse og være herre over sit liv, kan ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at socioøkonomiske forhold, herunder uddannelse og fremtidsmuligheder ikke kan medføre asyl efter udlændingelovens § 7. Endvidere bemærkes, at de generelle forhold i Eritrea ikke kan begrunde asyl. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at det ikke er sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Eritrea aktuelt vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Løbenummer: Erit/2022/5/ROZ