syri202262

Nævnet omgjorde i april 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Indrejst i 2013.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt, ud over at have deltaget i demonstrationer, været politisk aktiv. Flygtningenævnet meddelte [i efteråret] 2013 klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, under henvisning til de generelle forhold i Syrien. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygtede, at hun ville blive anholdt på grund af sin søns forhold. Videre henviste klageren til de generelle forhold i Syrien og navnlig bombardementer og den usikre situation i det område af Damaskus, hvor hun boede frem til sin udrejse af Syrien. Udlændingestyrelsen har [i vinteren 20/21] truffet afgørelse, som er berigtiget [i sommeren] 2021, om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Udlændingestyrelsen har vurderet, at der ikke længere er grundlag for at forlænge klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, idet der efter Udlændingestyrelsens vurdering er indtrådt en forbedring af de generelle forhold, og at denne forbedring ikke antages at være af helt midlertidig karakter. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om nægtelse af forlængelse henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter de syriske myndigheder, fordi hendes to voksne børn, [A] og [B], er eftersøgt af myndighederne, og at hun derfor også selv er eftersøgt. Hun har videre henvist til, at hendes hus er bombet, og at de syriske myndigheder har sendt hende et brev om, at hun er indkaldt til samtale. Klageren har nedlagt påstand om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og Flygtningenævnet har derfor foretaget en vurdering af, om klageren på grund af individuelle omstændigheder er i risiko for at blive udsat for forfølgelse ved en tilbagevenden til Syrien, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge klagerens forklaring til grund om hendes datters og søns konflikt med de syriske myndigheder. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren har forklaret troværdigt herom, og at oplysningerne til dels fremgår af advokatindlægget forud for Flygtningenævnets behandling af klageren spontansag [i efteråret]. Det fremgår af sagens akter, at klagerens datter, [A], er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, på baggrund af sin konflikt med de syriske myndigheder som følge af hendes aktiviteter på hemmelige felthospitaler, der var finansieret af Den Frie Syriske Hær, at hun har været tilbageholdt og udsat for overgreb, og at hun først blev frigivet, da oppositionen fik kontrol med området. Det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder Dansk Flygtningehjælps rapport fra juni 2021, blandt andet, at familiemedlemmer til personer, som enten er eller opfattes som værende i opposition til de syriske myndigheder, er i særlig risiko for at blive udsat for overgreb, og at også børn, kvinder og ældre er i risiko for overgreb. Flygtningenævnet lægger til grund, at den afledte risiko for overgreb, beror på klagerens datters aktiviteter, som enten er eller af de syriske myndigheder opfattes som værende i opposition til regimet, og at forholdet derfor er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, uanset at klagerens datter i [starten af 10’erne] blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Herefter og med henvisning til det forsigtighedsprincip, der udvises i sager med asylansøgere fra Syrien, finder Flygtningenævnet, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse som nævnt i udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer på den baggrund Udlændingestyrelsens afgørelse, således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: Syri/2022/62/MIMA