syri202231

Nævnet omgjorde i marts 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger samt hans to medfølgende børn fra Syrien, således at vedkommende har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1.Flygtningenævnet udtalte:Klageren er etnisk [etnicitet] og sunnimuslim fra [by], Damaskus, Syrien. Klageren har oplyst, at han i Danmark har deltaget i demonstrationer mod det syriske regime. Udlændingestyrelsen meddelte [i forår] 2015 klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, med henvisning til de generelle forhold i Syrien. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, at han forlod Syrien som følge af krigens konsekvenser, herunder ustabilitet og ødelæggelser. Udlændingestyrelsen traf [i forår] 2021 afgørelse om, at klagernes opholdstilladelse kunne nægtes forlænget, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen vurderede, at grundlaget for klagerens opholdstilladelse ikke længere var til stede. Flygtningenævnet hjemviste [i forår] 2021 klagerens sag til fornyet behandling og sagsoplysning i Udlændingestyrelsen, med henblik på en nærmere belysning af klagerens søn [Ms] tilknytning til Danmark samt en vurdering af, om nægtelse af forlængelse af klagerens opholdstilladelse ville være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Udlændingestyrelsen har [i efterår] 2021 på ny truffet afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for klagerens opholdstilladelse ikke længere er til stede. Klageren har som asylmotiv fortsat henvist til de generelle forhold i Syrien og har i forbindelse med sagen om nægtelse af forlængelse videre henvist til, at han frygter de syriske myndigheder, fordi han er fra [by], da der er mange oprørsgrupper fra [by]. Klageren har videre som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive offer for tilfældige bortførelser. Klageren har endvidere som asylmotiv henvist til, at han har været politisk aktiv i Danmark. Klageren har i den forbindelse henvist til, at han har deltaget i flere demonstrationer, herunder i en ”sit-in-strejke” på Christiansborg Slotsplads, samt hans deltagelse i et interview, som ligger på den dansk-syriske [socialt medie]-side [”navn”]. Klageren har videre henvist til, at han er blevet eksponeret i den engelske avis [”navn”], i [dansk avis] samt i en dokumentarfilm, som snart udkommer. Klageren har vedrørende sine sønners asylmotiv henvist til, at han frygter, at de vil blive indkaldt til militærtjeneste. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge klagerens forklaring til grund, herunder navnlig klagerens forklaring om politisk aktivitet udført efter klageren ankom til Danmark. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, der er anført i Udlændingestyrelsens afgørelse af [efter] 2021, at de aktuelle forhold i Damaskus ikke længere er af en sådan karakter, at enhver vil være i reel risiko for at blive udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 (EMRK), alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Der er herefter ikke grundlag for at meddele klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Klageren har oplyst, at han medvirker i en dokumentarfilm. Det er oplyst, at dokumentarfilmen endnu ikke har haft premiere og fortsat er under produktion. På denne baggrund og under de i øvrigt foreliggende omstændigheder, herunder de begrænsede oplysninger om indholdet af denne film og dens eventuelle færdiggørelse og udbredelse, kan oplysningerne om filmen ikke tillægges afgørende vægt. For Flygtningenævnet har klageren dokumenteret blandt andet med billeder og videoklip, at han fra 2016 aktivt har deltaget i flere demonstrationer, der til dels har været vendt mod de syriske myndigheder. Klageren har desuden dokumenteret, at han er blevet eksponeret i en landsdækkende dansk avis, en større britisk avis, i en live tv-udsendelse på en syrisk oppositionskanal, samt videoer på [socialt medie] og [socialt medie], hvoraf en af videoerne er set i al fald mindst 120.000 gange. Af eksponeringen fremgår blandt andet, at klageren anklager de syriske myndigheder for at begå alvorlige overgreb mod den syriske befolkning. Efter sit indhold og omfanget af eksponeringen lægger Flygtningenævnet til grund, at klageren har kritiseret det syriske regime på en sådan måde og i et sådant omfang, at klageren for de syriske myndigheder må fremstå som modstander af det syriske styre. Flygtningenævnet finder ud fra det forsigtighedsprincip, der er gældende ved vurdering af asylansøgere fra Syrien, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien har påkaldt sig en sådan interesse, at han kan risikere at blive afhørt og i den forbindelse blive udsat for overgreb fra de syriske myndigheder. Flygtningenævnet finder derfor, at klageren har sandsynliggjort, at betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 1, er opfyldt. Flygtningenævnet meddeler derfor klageren og hans to medfølgende børn, [M] og [T], opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. syri/2022/31/sch