Koens og aeresrelateret forfoelgelse - Anden forfoelgelse
Generelle forhold
Inddragelse Naegtelse af forlaengelse
Nævnet omgjorde i april 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Klageren udrejste i 2011 eller 2012. I 2012 meddelte Udlændingestyrelsen klageren, der på det tidspunkt var mindreårig og omfattet af morens asylsag, opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Udlændingestyrelsen forlængede senest klagerens opholdstilladelse i 2018. I 2021 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er somalisk statsborger og muslim af trosretning. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Udlændingestyrelsen meddelte [[i] 2012 klageren, der er født den […], og derfor som mindreårig var omfattet af morens asylsag, tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at ville stride imod Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde særligt vægt på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011 i sagen Sufi og Elmi mod Storbritannien. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Klageren, der indrejste i Danmark som 10-årig, har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia, ikke har noget mandligt netværk, idet hun ikke har familie tilbage i Somalia. Hun frygter som enlig kvinde uden netværk at blive tvangsgift eller udsat for andre, herunder seksuelle, overgreb, ligesom hun frygter ISILs tilstedeværelse i landet. Flygtningenævnet lægger til grund, at klageren ikke længere har familie eller noget netværk i Somalia. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Somalia må anses for en ung enlig kvinde uden mandligt netværk. Herefter, og på baggrund af de foreliggende baggrundsoplysninger om forholdene for enlige kvinder uden mandligt netværk i Somalia, finder nævnet, at klageren har sandsynliggjort, at hun fortsat har behov for international beskyttelse i Danmark. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsen afgørelse af […]2021 således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: Soma/2022/12/MNR