Nævnet stadfæstede i marts 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er født i Danmark.Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk somali og muslim. Han er født i Danmark og han er ikke bekendt med hans forældres hjemby i Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter ikke at kunne se sin familie igen, og at han ikke vil kunne etablere eller forsørge sig selv i landet. Han har videre som asylmotiv henvist til, at han grundet sin opvækst i Danmark, herunder manglende somalisprogkundskaber frygter lokalbefolkningen, og at al-Shabaab og Islamisk Stat vil tvangsrekruttere ham eller anse ham som spion. Ansøgeren har endeligt henvist til, at han vil risikere dobbeltstraf eller fysisk afstraffelse ved indrejsen i Somalia. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at han er født i Danmark, at han ikke har været i Somalia og at han alene kender få ord på somali. Ansøgeren har videre henvist til, at han ikke kender forholdene eller kulturen i Somalia og som følge heraf vil tiltrække opmærksomhed fra militser og al-Shabaab. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han er i øget risiko for at blive tvangsrekrutteret til al-Shabaab eller Islamisk Stat, og at han formoder, at de somaliske myndigheder vil få kendskab til udvisningsdommen. Ansøger har ikke over for Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsket at give samtykke til, at Udlændingestyrelsen indhenter samtykke fra hans forældre til brug af oplysninger, hvorfor samtykke ikke er forsøgt indhentet og oplysninger fra forældrenes sager ikke er anvendt. Ansøger har forklaret over for Udlændinge- og Integrationsministeriet i referat af [sommeren] 2021, at forældrene kom til Danmark i 90’erne, og at han ikke er bekendt med forældrenes oprindelige opholdsgrundlag, herunder om det var som flygtninge. Det har således ikke været muligt at indhente oplysninger om klanforhold, forældrenes mulige konflikter i Somalia mv. Det forhold, at ansøger er opvokset i Danmark, kan ifølge de foreliggende baggrundsoplysninger ikke i sig selv medføre, at ansøger er profileret i en sådan grad i forhold til al-Shabaab og Islamisk Stat, at ansøger kan meddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7. Ansøger blev ved Østre Landsrets dom af [vinteren] 2021 idømt fængsel i 5 år og udvist med indrejseforbud for bestandigt bl.a. for overtrædelse af straffelovens § 216, stk. 1, nr. 1, ved at have voldtaget sin daværende ægtefælle. Flygtningenævnet bemærker, at risikoen for at blive idømt dobbeltstraf ved en tilbagevenden til hjemlandet ikke i sig selv er relevant for den asylretlige vurdering, hvorimod karakteren og intensiteten af den straf, der forventes idømt i hjemlandet vil kunne være af asylretlig betydning. Flygtningenævnet finder imidlertid, at det ikke er sandsynliggjort, at ansøgeren risikerer overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet har her henset til DFAT country information report Somalia af 13. juni 2017, hvoraf det fremgår: ”Double Jeopardy 4.8 Generally the Penal Code forbids re-prosecution where a person has been convicted of a crime and served their sentence overseas. However, article 7 of the Penal Code lists five crimes that would attract retrial, regardless of a person either having completed their sentence abroad or been acquitted abroad: these offences are mostly related to crimes against the state of Somalia and may attract the death penalty. Article 8 of the Penal Code allows re-prosecution of some crimes “under certain conditions”, an ambiguity which is exacerbated by the overall lack of judicial capacity and ad-hoc application of laws in Somalia.” Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgers forklaring om sit manglende kendskab til sproget Somali til grund. Flygtningenævnet har herved lagt til grund, at ansøgers forældre har talt Somali i forbindelse med ansøgers opvækst. Det forhold, at ansøgeren ikke har familie eller en bolig i Somalia er socioøkonomiske forhold, der ikke er omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2022/10/juri