Nævnet stadfæstede i april 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Libanon. Indrejst i 2020. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og muslim. Han blev født i byen [navn på by], Libanon. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive taget af den syriske hær på grund af krigen og udsat for overgreb af Hezbollah, som samarbejder med den syriske hær. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Libanon frygter Hezbollah. Han har til støtte herfor oplyst, at Hezbollah har problemer med ham. Han har til støtte herfor oplyst, at han og andre er blevet slået uden grund ved de syriske kontrolposter, og at myndighederne betragter folk fra grænseområdet som terrorister. En dag i [sommeren/efteråret] 2016 blev han opsøgt af Hezbollah ved hans bopæl. De slog ham med et gevær, så han besvimede, idet han afslog at følge med dem for at kæmpe i Syrien. Næste morgen tog ansøgeren til [bynavn] i Syrien. Hezbollah har efterfølgende opsøgt ansøgerens mor i Syrien en gang, og hans mor har fortalt, at de ofte kører forbi huset. Den syriske hær har også spurgt andre unge om ansøgeren, fordi de havde hørt, at ansøgeren var i Syrien. To af ansøgerens slægtninge er blevet taget af den syriske hær. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Libanon frygter Hezbollah. Han har til støtte herfor oplyst, at Hezbollah har problemer med ham. Flygtningenævnet tiltræder, at ansøgeren asylretligt skal vurderes i forhold til Libanon. Nævnet har herved navnlig lagt vægt på, at det må lægges til grund, at ansøgeren har en libanesisk fader, og at det følger af baggrundsoplysningerne, at ansøgeren derfor har krav på libanesisk statsborgerskab. Ansøgeren har oplyst, at han kender faderens navn og visse af dennes slægtninge. Det forhold, at ansøgeren eller dennes fader først vil skulle ansøge om statsborgerskab, og at ansøgeren i øvrigt opfatter sig selv som statsløs, kan ikke føre til en ændret vurdering. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren er født og opvokset i en by, som efter baggrundsoplysningerne er beliggende i Libanon, hvor han har boet i hvert fald de første 20 år af sit liv. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sin konflikt med Hezbollah til grund. Nævnet har herved navnlig lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret udbyggende og divergerende om centrale dele af dette asylmotiv, herunder om stedet, hvor ansøgeren skulle være slået med en geværkolbe og om de nærmere omstændigheder i den forbindelse, samt om Hezbollahs efterfølgende opsøgninger på bopælen. Nævnet finder endvidere, at ansøgerens overordnede forklaring om sit asylmotiv, herunder i lyset af baggrundsoplysningerne om, at Hezbollah ikke foretager tvangsrekrutteringer i Libanon, generelt fremstår usandsynlig, og at det er påfaldende, at ansøgeren under nævnsmødet ikke har kunnet redegøre for sit ophold i perioden 2017-20. Ansøgeren har på denne baggrund ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Libanon vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb som nævnt i udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Nævnet bemærker, at spørgsmålet om, hvorvidt det vil være muligt for ansøgeren at indrejse i Libanon, må anses for et udsendelsesspørgsmål. Flygtningenævnet stadfæster herefter Udlændingestyrelsens afgørelse.” Løbenummer: Liba/2022/16/DH