syri202293

Nævnet meddelte i juni 2022 opholdstilladelse (K -status) til en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2015 og oprindeligt meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren blev i 2020 idømt fængsel i fire for overtrædelse af straffelovens § 121 og § 245, stk. 1, lov om euforiserende stoffer § 3, stk. 1, jf. § 1, stk. 3, jf. bekendtgørelse om euforiserende stoffer § 27, stk. 1, jf. § 2, stk. 4, jf. bilag 1, liste A, nr. 1 og knivlovens § 7, stk. 1, jf. § 1 og § 2, stk. 1samt udvist af Danmark med indrejseforbud i seks år. Dommen blev stadfæstet af landsretten i 2021 med den ændring at straffen blev forhøjet til fængsel i fem måneder.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og der skal herefter i medfør af udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt udlændingelovens § 31 er til hinder for, at klageren kan udsendes til Syrien. Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra Hama, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men har deltaget i omkring fire til fem demonstrationer i Syrien siden [foråret] 2011 for at vise, at han var imod det syriske styre. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive slået ihjel af de syriske myndigheder, idet han er eftersøgt som følge af, at han har unddraget sig militærtjeneste. Han frygter videre at blive tvunget til at aftjene militærtjeneste og selv ende med at blive slået ihjel i krigen. Klageren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han blev indkaldt til militærtjeneste med start [i sommeren] 2011. Han ønskede ikke at aftjene militærtjeneste, idet han ikke ville slå andre personer ihjel eller selv blive slået ihjel. Han blev herefter opsøgt en række gange på sin bopæl af myndighedspersoner, men undgik dem ved at gemme sig eller stikke af. Efter ni måneder tog han ophold hos henholdsvis sine forældre og bedsteforældre i et andet område i Syrien. Han udskød i omkring 2013/2014 sin militærtjeneste i et år mod beskikkelse. Han udrejste herefter i 2014. Klageren har videre som asylmotiv henvist til, at han som følge af, at han deltog i fire til fem demonstrationer mod de syriske myndigheder, blev opsøgt på sin bopæl to gange, men undgik myndighedspersonerne, idet han forlod hjemmet. Flygtningenævnet finder i lighed med Udlændingestyrelsen, at klageren isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet tiltræder tillige Udlændingestyrelsens vurdering af, at udlændingelovens § 31, stk. 2, er til hinder for tvangsmæssig udsendelse af ham til Syrien. Det fremgår af forarbejderne til udlændingelovens § 10, stk. 3, at en udlænding der isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, men som har indrejseforbud, kun kan udelukkes fra asyl efter § 10, stk. 3, 1. pkt., hvis den pågældende må anses for en fare for landets sikkerhed eller er dømt for en særlig farlig forbrydelse og må betragtes som en fare for samfundet, jf. flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2. Flygtningenævnet finder, at den kriminalitet, som klageren blev dømt for ved [landsrettens] dom [fra efteråret] 2021 må betragtes som en særlig farlig forbrydelse. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren bl.a. er dømt for overtrædelse af straffelovens § 245, stk. 1, ved at have overfaldet en person med en kniv med en klingelængde på [mellem 30-40] cm, hvor klageren med kniven skar personen i armen ved håndleddet. Personen pådrog sig herved en [mellem 1-10] cm lang [form på flængen] flænge i huden. På baggrund af sagens omstændigheder, herunder navnlig den udmålte strafs længde på fem måneders fængsel, at der er tale om et enkeltstående forhold og at klageren ikke før eller efter er dømt for tilsvarende personfarlig kriminalitet, finder Flygtningenævnet imidlertid ikke, at der er grundlag for at antage, at klageren tillige kan betragtes som en fare for samfundet. Flygtningenævnet finder på den anførte baggrund, at der foreligger sådanne særlige grunde, at klageren ikke bør udelukkes fra asyl, jf. udlændingelovens § 10, stk. 3. Flygtningenævnet meddeler derfor klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: syri/2022/93/imbs