syri202269

Nævnet omgjorde i maj 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende fortsat har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Syri/2022/68/MMAD. Indrejst i 2016.Flygtningenævnet udtalte:Klageren er etnisk [etnicitet] og sunni-muslim fra [landsbyen A], Rif Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Udlændingestyrelsen meddelte [vinteren 15/16] klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 2, jf. § 7, stk. 2. Udlændingestyrelsen har [efteråret] 2021 truffet afgørelse om at inddrage klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 8, stk. 2, jf. § 7, stk. 2. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for klagerens opholdstilladelse ikke længere er til stede. Klageren har som asylmotiv i sin oprindelige asylsag henvist til krigen og de generelle forhold i Syrien. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om inddragelse henvist til, at hun frygter at blive anholdt af de syriske myndigheder, idet hendes bror, [A], har været tilbageholdt af myndighederne i [et antal] dage, hvor han blev udsat for tortur. Klageren har som asylmotiv videre henvist til, at hendes bror, [B], har unddraget sig militærtjeneste. Endvidere har klageren som asylmotiv henvist til, at hun frygter de syriske myndigheder, idet hendes mor har forladt en offentlig stilling som [offentligt ansat]. Endelig har klageren har som asylmotiv henvist til de generelle forhold i Syrien. Klageren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hun har oplevet angreb på familiens hjem som følge af den væbnede konflikt. Flygtningenævnet meddelte [vinteren 15/16] klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 8, stk. 2, jf. § 7, stk. 2. Spørgsmålet er herefter i første række, om der med henvisning til de generelle forhold i Syrien er grundlag for at forlænge klagerens opholdstilladelse. Klageren har boet i Damaskus indtil sin udrejse fra Syrien. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, der er anført af Udlændingestyrelsen, at de aktuelle forhold i Damaskus ikke længere er af en sådan karakter, at enhver vil være i reel risiko for at blive udsat for overgreb omfattet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, alene som følge af den blotte tilstedeværelse i Damaskus. På den anførte baggrund tiltræder Flygtningenævnet således, at der ikke er grundlag for at forlænge klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 2, som følge af de generelle forhold i Damaskus. Klageren indrejste til Danmark [vinteren 15/16] som mindreårig kvoteflygtning sammen med sine forældre og sine to brødre. Hun og hendes brødre er efterfølgende blevet myndige. Hun har på nuværende tidspunkt haft lovligt ophold i Danmark i 6 år. Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering, at klagerens ophold ikke har haft en sådan varighed og at hendes aktiviteter her i landet ikke har haft et sådant omfang, at hun dermed har opnået en særlig tilknytning til Danmark. På denne baggrund tiltræder Flygtningenævnet af de grunde, som i øvrigt er anført i Udlændingestyrelsens afgørelse, at en nægtelse af forlængelse af klagerens opholdstilladelse ikke er i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8. Klageren har ikke været politisk aktiv i Syrien, herunder deltaget i demonstrationer eller været medlem af politiske partier eller foreninger, ligesom hun ikke har haft nogen personlige konflikter med hverken de syriske myndigheder, religiøse grupper, kriminelle grupper, familiemedlemmer eller privatpersoner. Den omstændighed, at hendes to brødre har unddraget sig militærtjeneste ved ikke at være rejst tilbage til Syrien for at aftjene værnepligt efter at de er [over 18] år, kan ikke i sig selv begrunde, at klageren vil være i et modsætningsforhold til de syriske myndigheder eller på anden måde har bragt sig i de syriske myndigheders søgelys. Klageren er i [vinteren 20/21] blevet religiøst viet med en syrisk mand, der er bosiddende i [udlandet], og som efter det oplyste er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse i [udlandet]. Hun bor aktuelt sammen med sine forældre på deres fælles bopæl i [by]. Klagerens forældre er ved Flygtningenævnets samtidige afgørelse meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, primært som følge af deres eksponering over for de syriske myndigheder ved deres medvirken i offentliggjorte udsendelser med kritik af det syriske regime. Efter en samlet konkret vurdering af sagens omstændigheder og under hensyn til det forsigtighedsprincip, der gælder ved den konkrete og individuelle vurdering i forbindelse med behandlingen af sager om personer fra Syrien, er det nævnets vurdering, at klageren under disse omstændigheder har bragt sig i et asylbegrundende modsætningsforhold til de syriske myndigheder som følge af forældrenes profilering over for disse myndigheder. Klageren meddeles derfor opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [efteråret] 2021, således at klageren har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.Løbenummer: Syri/2022/69/MMAD