Nævnet omgjorde i juni 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger samt fire børn fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2015.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra Rif Damaskus, Syrien. Klageren har været medlem af Baath partiet. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret] 2015, og at hun [i sommeren] 2016 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Klagerens advokat har på klagerens vegne [i vinteren 20/21] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive slået ihjel af repræsentanter for det syriske regime, idet hun har forladt en offentlig stilling uden tilladelse. Klageren har videre oplyst, at hun frygter Den Frie Syriske Hær, idet hun har arbejdet for regimet. Endeligt har klageren oplyst, at hun frygter de generelle forhold på grund af krigen i landet. Klageren har herom oplyst, at Den Frie Syriske Hær indtog klagerens landsby i [foråret] 2015. Repræsentanter fra Den Frie Syriske Hær opsøgte klagerens ægtefælle, og truede klagerens ægtefælle med at slå dem ihjel samt oplyste ham om, at de blev anset som tilhængere af det syriske regime og spioner. Klagerens ægtefælle modtog i [foråret] 2015 flere opkald fra repræsentanter fra Den Frie Syriske Hær, hvor de igen truede klageren og dennes ægtefælle. Flygtningenævnet lægger til grund, at klageren har arbejdet for regimet som offentligt ansat lærer. Nævnet lægger endvidere til grund, at klager har forladt denne stilling og er udrejst legalt af Syrien med sin børn, mens hendes ægtefælle, der tillige er offentlig ansat som [medarbejder] i [efterretningsvæsenet], forblev i Syrien i fire år, indtil han udrejste illegalt, idet han havde modtaget et udrejseforbud af de syriske myndigheder. Endelig lægger Flygtningenævnet til grund, at klageren er idømt 3 års fængsel for at have forladt sin stilling i Syrien. Efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder og under hensyn til det forsigtighedsprincip, der gælder ved den konkrete og individuelle vurdering i forbindelse med behandlingen af sager om personer fra Syrien, er det vurderingen, at det må lægges til grund, at der er usikkerhed om i hvilket omfang amnestireglerne vedrørende ansatte, der har forladt en offentlig stilling, i praksis bliver respekteret af de syriske myndigheder. I den forbindelse lægger nævnet vægt på, at Udenrigsministeriets høringsnotat af 9. december 2021 alene er baseret på en enkelt ekstern kilde, der ikke er nærmere omtalt, og at notatet ikke i øvrigt er støttet af andre baggrundsoplysninger, herunder hvordan amnestireglerne er implementeret i praksis. Nævnet lægger tillige vægt på, at der efter baggrundsoplysningerne - senest rapport fra The Danish immigration Service fra maj 2022 - hersker vilkårlighed i behandlingen af borgerne i Syrien. Uanset klagerens [familiemedlem] var martyr for de syriske myndigheder, og at klageren kunne få udstedt et nationalitetspas og udrejse lovligt af landet, må det tillægges afgørende vægt, at klageren og senere klagerens ægtefælle blev opsøgt af myndighederne samt truet på livet af oppositionen, og at klagerens ægtefælle fik udstedt et udrejseforbud af de syriske myndigheder som følge af klagerens forhold. Nævnet har også lagt vægt på, at klagerens ægtefælle, må anse for at have være en højtstående offentligt ansat, og at ægtefællen er udrejst illegalt af landet og således tillige har forladt sin offentlige stilling uden tilladelse. Disse kumulative forhold vil alt andet lige indebære en øget risiko for, at amnestireglerne ikke vil blive efterlevet i praksis af de syriske myndigheder. På den anførte baggrund finder Flygtningenævnet, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for at være efterstræbt af de syriske myndigheder, hvorfor hun meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2022/106/juri