Nævnet meddelte i juni 2022 opholdstilladelse efter § 7, stk. 3 til en kvindelig statsborger fra Den Demokratiske Republik Congo. Sagen er sambehandlet med Demo/2022/6/juri. Indrejst i 2016.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kasai og kristen fra Goma, Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo). Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens far har på ansøgerens vegne som asylmotiv henvist til, at han frygter, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Den Demokratiske Republik Congo vil blive slået ihjel på grund af den generelle usikkerhed og urolighed. Ansøgerens far har endvidere som asylmotiv henvist til, at ansøgeren vil kunne blive forfulgt af [A’s] familie på grund af konflikten mellem ansøgerens far og [A]. Ansøgerens far har videre som asylmotiv henvist til, at ansøgerens fars [familiemedlem] vil gøre hende ondt. Ansøgerens far har endeligt som asylmotiv henvist til, at han frygter sygdomme i byen Goma. Ansøgerens far har til støtte for ansøgerens asylmotiv henvist til, at ansøgerens far har anmeldt [A] for seksuelt overgreb på ansøgerens [familiemedlemmer], hvorfor [A’s] familie vil hævne sig på ansøgeren. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren som følge af sin fars konflikt med [A] har en asylbegrundende konflikt med [A] eller [A’s] familie, eller at hun har andre asylbegrundende konflikter. Flygtningenævnet har herunder lagt vægt på, at Flygtningenævnet har afvist ansøgerens fars forklaringer om hans konflikter i afgørelsen om nægtelse af forlængelse af hans opholdstilladelse. Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til DR Congo risikerer forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 7, stk. 2. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren skal vurderes i forhold til Goma i Nord Kivu. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren siden hun var ca. 1 år har boet i Goma sammen med sin stedmor [navn] og sin far [navn] frem til starten af 2012, hvor hendes far rejste væk, hvorefter hun i medio 2012 med sin stedmor tog hen til sin stedmors [familiemedlemmer] i [by] i Syd Kivu, hvorefter hun sammen med sin stedmor udrejste af DR Congo senere i 2012. Det fremgår af Migrationsverkets rapport af 24. juni 2021, ”Rättsligt Ställningstagande. Säkerhetssituationen i visse delar av Demokratiska republikken Kongo (DRK)”, at det er vurderet, at situationen i visse regioner i Den Demokratiske Republik Congo, herunder Nord Kivu, på nuværende tidspunkt er af en sådan karakter, at enhver vil være i risiko for overgreb i strid med EMRK´s artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. At der består en reel risiko for sådanne overgreb blandt andet i Nord Kivu-regionen understøttes også af de i øvrigt foreliggende baggrundsoplysninger. Flygtningenævnet finder herefter, at situationen i Nord Kivu, Den Demokratiske Republik Congo, på nuværende tidspunkt er af en sådan karakter, at betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 3, er opfyldt, jf. herved tillige Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011, Sufi og Elmi vs. UK. Det følger heraf, at der skal foretages en vurdering af, om der eksisterer et internt flugtalternativ. I den forbindelse skal der tages stilling til, om en del af hjemlandet kan udgøre et internt flugtalternativ, og om det er rimeligt at forvente, at ansøgeren tager ophold der. Det er de danske udlændingemyndigheder, der har bevisbyrden for, at der foreligger et internt flugtalternativ, hvortil det er rimeligt og relevant at henvise klager til at tage ophold. Det fremgår af Migrationsverkets rapport af 24. juni 2021, ”Rättsligt Ställningstagande. Säkerhetssituationen i visse delar av Demokratiska republikken Kongo (DRK)”, at intern flugt som hovedregel ikke er relevant i Den Demokratiske Republik Congo, og af UNHCR’s ”Position on returns to North Kivu, South Kivu, Ituri, and adjacent areas in the DRC affected by ongoing conflict and violence - Update II” fra den 1. september 2019 fremgår blandt andet, at UNHCR ikke finder intern flugt rimeligt, medmindre den pågældende allerede har stærke bånd til det pågældende område, hvor vedkommende henvises til at tage ophold. Det indebærer ifølge UNHCR som minimum blandt andet, at den pågældende skal kunne tale sproget i det område vedkommende henvises til og skal have familie eller anden lignende tilknytning til området. Der er ikke for Flygtningenævnet oplyst eller redegjort for, hvor ansøger alternativt skal tage ophold. På den baggrund og efter de foreliggende oplysninger finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke kan henvises til at tage ophold et andet sted i DR Congo. Ansøgeren er derfor omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 3. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3.” Demo/2022/7/juri