syri20224

Nævnet omgjorde i januar 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien, således at vedkommende har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra [landsby], Rif-Damaskus, Syrien. Klager har oplyst, at han ikke har været politisk aktiv eller deltaget i demonstrationer i Syrien, men at han har deltaget i en del demonstrationer i Danmark. Udlændingestyrelsen meddelte [i efteråret] 2014 klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, under henvisning til de generelle forhold i landet. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, at man som indbygger i [landsbyen] blev anset for at være på oppositionens side, hvorfor han ved en tilbagevenden til Syrien ville blive fængslet. Han henviste videre til, at han var særlig profileret i Syrien, idet han deler efternavn med en person, der sidder i den syriske regering. Endelig henviste han til de generelle forhold i Syrien som følge af krigen. Udlændingestyrelsen har [i sommeren] 2021 truffet afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for klagerens opholdstilladelse ikke længere er til stede. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse fortsat henvist til sit oprindelige asylmotiv. Han har i den forbindelse oplyst, at alle i [landsbyen] er i fare, da byens indbyggere er kendte for at have deltaget i demonstrationerne mod regeringen, og at regeringen har bombet hele byen for at sikre, at indbyggerne ikke vender tilbage, så der er mere sikkerhed ved lufthavnen, som ligger tæt på byen. Klager har derudover henvist til, at han frygter at blive anholdt af den syriske regering, idet han udrejste af landet. Han har i den forbindelse oplyst, at regeringen anser alle, som flygtede fra Syrien, som værende modstandere af regeringen. Klager har tillige oplyst, at han er særlig profileret i Syrien og derfor risikerer anholdelse, idet han kommer fra en kendt og rig familie, og at der er mange tilhængere af de syriske myndigheder, som er misundelige over, at familien er velhavende. De har derfor beskyldt ham og hans familie for at hjælpe oprørerne. Klager har yderligere henvist til, at han frygter at blive slået ihjel af de syriske myndigheder, idet hans nevø, [navn], har deltaget i demonstrationer mod myndighederne i 2012. Som støtte herfor har klager oplyst, at hans nevø blev slået ihjel i Syrien, efter klageren udrejste fra landet. Klager har også henvist til, at hans to sønner er i den militærpligtige alder og at de er militærunddragere. Han har i den forbindelse oplyst, at han frygter, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil blive tilbageholdt af de syriske myndigheder, såfremt hans sønner ikke melder sig. Klager har endvidere henvist til, at han frygter at blive slået ihjel af de syriske myndigheder, idet han sammen med sin familie blev beskyldt af myndighederne for at hjælpe oprørere ved at forsyne dem med benzin fra sin families tankstation, og for at skyde mod en kontrolpost. Klager har ydermere henvist til, at han frygter at blive slået ihjel af de syriske myndigheder, idet han er sunnimuslim. Klager har videre henvist til, at han frygter at blive straffet af de syriske myndigheder, idet hans samlever har forladt sin offentlige stilling. Som støtte herfor har klager oplyst, at hans ægtefælle er eftersøgt, idet hun forlod sin stilling som skoleinspektør i Syrien, og at ægtefællens veninde, som også er flygtet fra Syrien, har orienteret klager og hans ægtefælle om, at klagers ægtefælle har modtaget en dom. Klager har desuden henvist til, at han frygter at blive slået ihjel af de syriske myndigheder som følge af, at han har arrangeret og deltaget i demonstrationer i Danmark imod de syriske myndigheder, og som følge af, at han har medvirket i flere avisartikler samt holdt en række foredrag i Danmark, hvor han har talt om forholdene i Syrien og om regeringens overtrædelse af menneskerettigheder. Han frygter, at tilhængere af den syriske regering i Danmark kan have videreformidlet informationen om hans aktiviteter til de syriske myndigheder. Endelig har klageren henvist til, at han var vidne til en massakre i sin hjemby [landsby] [i sommeren 2012], og at han allerede af den grund er muligt vidne under en straffesag mod de ansvarlige for massakren. I tilknytning hertil blev hans nevø dræbt, en anden nevø såret og hans onkel stukket med kniv/bajonet. Af de grunde, der er anført i Udlændingestyrelsens afgørelse af [i sommeren] 2021, tiltræder Flygtningenævnet, at betingelserne for at forlænge opholdstilladelsen under henvisning til de generelle forhold i Rif Damaskus-provinsen ikke er opfyldt, og at det ikke vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder navnlig EMRK artikel 8, at nægte at forlænge denne opholdstilladelse. Spørgsmålet er herefter, om klageren har sandsynliggjort, at han på grund af individuelle omstændigheder ved en tilbagevenden til Syrien er i risiko for at blive udsat for forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller vil befinde sig i en reel risiko for at blive udsat for overgreb, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren har under sagens behandling for Flygtningenævnet påberåbt sig en række konkrete forhold. Flygtningenævnet lægger efter klagerens forklaring til grund, at ansøgeren stammer fra en familie i Syrien, hvis medlemmer i hvert fald i et vist omfang har været eksponeret negativt i forhold til de syriske myndigheder, uanset at der ikke er grundlag for at fastslå, at klageren selv gennem sine handlinger i Syrien er blevet anset som modstander af styret forud for udrejsen i 2014 sammen med den ene af sønnerne. Udrejsen fandt desuden sted, uden at hverken klageren eller sønnen oplevede problemer i den forbindelse. Det må endvidere lægges til grund, at klagerens sønner, der nu er i den værnepligtige alder, har unddraget sig værnepligtstjeneste i Syrien. Endelig lægges det til grund, at ansøgeren i Danmark har varetaget foreningsaktiviteter samt organiseret en demonstration og flere gange været eksponeret i medierne og i den forbindelse bl.a. har udtalt sig kritisk mod det syriske styre, og at det ikke kan udelukkes, at de syriske myndigheder har opnået viden herom. Efter en samlet vurdering af disse forhold finder Flygtningenævnet – også med henvisning til det forsigtighedsprincip, der finder anvendelse ved behandlingen af sager vedrørende personer fra Syrien – at klageren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse som nævnt i udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2022/4/ehd