erit20222

Nævnet stadfæstede i januar 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Eritrea. Ansøgeren er mindreårig og er født i Danmark.Ansøgeren er etnisk tigrinya, kristen ortodoks og statsborger i Eritrea. Ansøgeren, der er født i Danmark, er [under 10 år] og har ikke selv haft aktiviteter af nogen art, der kan bringe hende i et modsætningsforhold til de eritreiske myndigheder. Ansøgerens mor har som asylmotiv på vegne af ansøgeren henvist til, at hun frygter, at ansøgeren ved indrejse i Eritrea vil blive udsat for repressalier af de eritreiske myndigheder, fordi ansøgerens forældre er udrejst illegalt af Eritrea. Ansøgerens mor har endvidere henvist til, at hun frygter, at ansøgeren ikke vil få en god fremtid, herunder at hun ikke vil få lov til at vælge den uddannelse, hun ønsker. Endelig har ansøgerens mor henvist til, at ansøgeren er født i Danmark og intet kendskab har til Eritrea, hvor der ikke er frihed og demokrati, hvorfor ansøgeren ikke vil trives i hjemlandet. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren, der er [under 10 år], og som aldrig har opholdt sig i Eritrea, er i et modsætningsforhold til myndighederne i Eritrea. Det forhold, at ansøgerens forældre er udrejst illegalt af Eritrea, ændrer ikke herved. Endvidere er ansøgeren på grund af sin alder ikke risiko for at blive indkaldt til nationaltjeneste i Eritrea, jf. herved blandt andet ”EASO Country of Origin Information Report: Eritrea National Service and illegal exit” fra september 2019 samt Udlændingestyrelsens landerapport ”National service, exit and entry” fra februar 2020. Det forhold, at ansøgerens mor og far, der er indrejst henholdsvis [i efteråret] 2014 og [i sommeren] 2014, er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og at ansøgerens to stedsøstre, der er indrejst [i foråret] 2017, er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, kan ikke begrunde, at ansøgeren meddeles konventionsstatus. Flygtningenævnet finder derfor allerede af denne grund, at der ikke kan meddeles ansøgeren opholdstilladelse som konsekvens af sine forældres opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller sine stedsøstres opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Det forhold, at ansøgerens mor har oplyst, at hun frygter, at ansøgeren ikke selv kan vælge sin uddannelsesretning og sin fremtid kan ikke føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at socioøkonomiske forhold, herunder uddannelse og fremtidsforhold ikke kan give asyl efter udlændingelovens § 7. Endvidere bemærkes, at de generelle forhold i Eritrea ikke kan begrunde asyl. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at det ikke er sandsynliggjort, at ansøgeren ved sin tilbagevenden til Eritrea vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Erit/2022/2/linb