Nævnet omgjorde i december 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger fra Afghanistan, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Afgh/2022/74. Indrejst i 2013.Flygtningenævnet udtalte:” Klageren er [etnicitet] og sunnimuslim fra Herat, Afghanistan. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark den [i efteråret] 2013 som medfølgende mindreårig barn, og at de [i foråret] 2014 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klagerens mor har [i foråret] 2022 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klagerens mor har til støtte herfor oplyst, at hun er meddelt opholdstilladelse på grund af hendes tidligere ægtefælles konflikt med Taliban, og hendes tidligere ægtefælle efterfølgende har fået ændret sin opholdstilladelses status fra opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 til § 7, stk. 1. Flygtningenævnet bemærker, at Udlændingestyrelsen [i foråret] 2014 meddelte klageren, klagerens forældre og søskende opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. I tilladelsesresolutionen lagde Udlændingestyrelsen klagerens forældres forklaringer om asylmotivet til grund. Asylmotivet angik, at klagerens far havde været ansat af forskellige internationale organisationer, hvilket var kommet til Talibans kundskab, og at Taliban opsøgte familiens bopæl to gange, hvorunder klagerens fars bror blev dræbt, mens klagerens far nåede at flygte. På baggrund af klagerens fars konflikt med Taliban og henset til Talibans nylige magtovertagelse i Afghanistan ændrede Flygtningenævnet [i efteråret] 2022 klagerens fars opholdstilladelse, således, at han har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Klagerens forældre blev skilt i [efteråret] 2021. Flygtningenævnet finder, at klageren ved en tilbagevenden til Afghanistan ¬- uanset forældrenes skilsmisse - risikerer at blive tilbageholdt og afhørt herunder om årsagen til familiens udrejse af Afghanistan i 2013 og deres ophold i udlandet. Klageren risikerer i den forbindelse at blive betragtet som modstander af Talibans regime. Flygtningenævnet har herved dels lagt vægt på, at klagerens far som følge af sine tidligere aktiviteter i Afghanistan må betragtes som profileret i forhold til Taliban, og at klageren som følge af den familiemæssige relation risikerer at blive tillagt en politisk opfattelse som modstander af Taliban. Dels har Flygtningenævnet lagt vægt på, at klageren har opholdt sig i Danmark siden 2013, og at han ved en tilbagevende risikerer at blive betragtet som vestliggjort. Flygtningenævnet henviser i den forbindelse til den risikovurdering som i baggrundsmaterialet bl.a. er beskrevet i pkt. 2.9.2. i EUAA, Country Guidance: Afghanistan, Common analysis and guidance note, april 2022. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [sommeren] 2014, således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Afgh/2022/75/DIEI.