Nævnet omgjorde i december 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Afghanistan samt hendes to børn, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Afgh/2022/75. Indrejst i 2013.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er [etnicitet] og sunnimuslim fra Herat, Afghanistan. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren og hendes medfølgende børn indrejste i Danmark [i efteråret] 2013, og at de [i foråret] 2014 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren har [i foråret] 2022 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun er meddelt opholdstilladelse på grund af hendes tidligere ægtefælles konflikt med Taliban, og hendes tidligere ægtefælle efterfølgende har fået ændret sin opholdstilladelses status fra opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 til § 7, stk. 1. Flygtningenævnet bemærker, at Udlændingestyrelsen [i foråret] 2014 meddelte klageren og hendes børn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. I tilladelsesresolutionen lagde Udlændingestyrelsen klagerens og dennes daværende ægtefælles forklaringer om asylmotivet til grund. Asylmotivet angik, at klagerens eksmand havde været ansat af forskellige internationale organisationer, hvilket var kommet til Talibans kundskab, og at Taliban opsøgte familiens bopæl to gange, hvorunder klagerens eksmands bror blev dræbt, mens klagerens eksmand nåede at flygte. På baggrund af klagerens eksmands konflikt med Taliban og henset til Talibans nylige magtovertagelse i Afghanistan ændrede Flygtningenævnet [i efteråret] 2022 klagerens eksmands opholdstilladelse, således, at han har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren blev skilt fra sin ægtefælle i [efteråret] 2021. Flygtningenævnet finder, at klageren og hendes børn ved en tilbagevenden til Afghanistan ¬- uanset skilsmissen - risikerer at blive tilbageholdt og afhørt herunder om årsagen til deres udrejse af Afghanistan i 2013 og deres ophold i udlandet. De risikerer i den forbindelse at blive betragtet som modstandere af Talibans regime. Flygtningenævnet har herved dels lagt vægt på, at klageren eksmand som følge af sine tidligere aktiviteter i Afghanistan må betragtes som profileret i forhold til Taliban, og at klageren og hendes børn som følge af den familiemæssige relation risikerer at blive tillagt en politisk opfattelse som modstandere af Taliban. Dels har Flygtningenævnet lagt vægt på, at klageren og børnene har opholdt sig i Danmark siden 2013, og at de ved en tilbagevende risikerer at blive betragtet som vestliggjorte. Flygtningenævnet henviser i den forbindelse til den risikovurdering som i baggrundsmaterialet bl.a. er beskrevet i pkt. 2.9.2. i EUAA, Country Guidance: Afghanistan, Common analysis and guidance note, april 2022. Klageren og hendes medfølgende to børn opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [foråret] 2014, således at klageren og hendes børn meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Afgh/2022/74/DIEI.