Koens og aeresrelateret forfoelgelse Aegteskabelige forhold
Bortfald
Nævnet stadfæstede i juli 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om bortfald af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien. Sagen blev behandlet på et skriftligt nævnsmøde. Indrejst i 2018.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk kurder og sunnimuslim fra [by A], Aleppo, Syrien. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [slutningen af 2018], og at hun [i vinteren 2018/2019] blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Det fremgår af Det Centrale Personregister, at klageren [i efteråret] 2019 udrejste af Danmark. Klageren har oplyst, at hun udrejste i [efteråret] 2019 for at tage på ferie i [et europæisk land]. [I vinteren 2021/2022] besluttede Udlændingestyrelsen, at klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, var bortfaldet, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1 og stk. 4, idet klageren har opgivet sin bopæl i Danmark og havde opholdt sig uden for Danmark i mere end 6 på hinanden følgende måneder, samt frivilligt taget bopæl i sit hjemland, Syrien. Flygtningenævnet er enig i Udlændingestyrelsens resultat og begrundelsen herfor. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. ”Følgende fremgår af Udlændingestyrelsens afgørelse:”Vi har ved afgørelsen lagt til grund, at du har opgivet din bopæl i Danmark, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1, 1. pkt. Vi har lagt vægt på, at det fremgår af din henvendelse fra [efteråret] 2021, at du udrejste af Danmark i [efteråret] 2019. Du udrejste efter egne oplysninger frivilligt på ferie til [et europæisk land] en ukendt dato i [efteråret] 2019, hvor du opholdte dig kortvarigt, før du rejste illegalt til [et mellemøstligt land], fordi dine ID dokumenter var blevet stjålet i [det europæiske land], hvorfor du ville opsøge hjælp hos din forlovede i [det mellemøstlige land]. I [det mellemøstlige land] opholdte du dig i omkring 45 dage, hvorefter du rejste til Syrien. Det er Udlændingestyrelsens opfattelse, at du har haft til hensigt at rejse til [det mellemøstlige land]. Vi har hermed lagt vægt på, at det fremgår af de indsendt oplysninger fra [efteråret] 2021, at du i [sommeren] 2019, kort forinden din udrejse, ønskede at repatriere til [det mellemøstlige land] og i den forbindelse fik udleveret vejledning herom af Dansk Flygtningehjælp. Vi har endvidere lagt til grund, at du har opholdt dig uden for Danmark i mere end 6 på hinanden følgende måneder, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1, 2. pkt. Vi har herved lagt vægt på, at du har opholdt dig uden for Danmark siden [efteråret] 2019. Vi har desuden lagt til grund, at du frivilligt har taget bopæl i dit hjemland, Syrien. Vi har herved lagt afgørende vægt på, at det fremgår af henvendelsen af [efteråret] 2021, at du rejste frivilligt fra [det mellemøstlige land] til Syrien en ukendt dato i slutningen af 2019, og opholdte dig hos dine forældre i [by A], Syrien de første fire måneder, hvorefter du flyttede til Aleppo, Syrien hos din svigerfamilie, hvor du fortsat opholder dig. Vi vurderer, at der ikke er forhold efter i udlændingelovens § 17, stk. 3, som kan føre til, at din opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, ikke skal anses for bortfaldet. Det er indgået i vores vurdering, at vi ikke har oplysninger om, at du har været forhindret i at kontakte danske myndigheder, med henblik på at forsøge at vende tilbage til Danmark. Vi har herved lagt vægt på, at du i [det europæiske land] ikke har været forhindret i at rette henvendelse til Udlændingestyrelsen eller kontakte danske myndigheder, og at du i stedet besluttede dig for at rejse illegalt til [det mellemøstlige land], hvor din forlovede opholdte sig. Vi har videre lagt vægt på, at det fremgår af henvendelsen af [efteråret] 2021, at du [i efteråret] 2019 blev kontaktet af Dansk Politi, og at du i denne forbindelse ikke oplyste, at du ønskede at vende tilbage til Danmark, men derimod sagde, at du opholdte dig i [det europæiske land] og at du havde det ”okay”. Vi har videre lagt vægt på, at vi ikke har oplysninger om, at du i [det mellemøstlige land] har været forhindret i at rette henvendelse til danske myndigheder. Vi har lagt afgørende vægt på, at du i stedet valgte at rejse frivilligt til Syrien, hvor du har opholdt dig siden. Videre har vi lagt vægt på, at du i løbet af dit ophold i Syrien ikke har rettet henvendelse til danske myndigheder. Først i [slutningen af] 2020, [over et år] efter din udrejse af Danmark, rettede du for første gang henvendelse til en tidligere kontaktperson fra [dansk kommune]. Det kan ikke føre til en ændret vurdering, at det fremgår af de indsendte oplysninger [fra efteråret] 2021, at du [har sociale udfordringer]. Vi har i denne forbindelse lagt vægt på, at du udrejste alene og frivilligt af Danmark i [efteråret] 2019. Du rejste ligeledes alene og frivilligt til [det mellemøstlige land] efter at have mistet dine ID dokumenter i [det europæiske land], i stedet for at søge hjælp hos danske myndigheder, på trods af at, at Dansk Politi ringede dig op i mellemtiden. Ligeledes rettede du heller ikke henvendelse til danske myndigheder i løbet af dit ophold i [det mellemøstlige land], men rejste i stedet alene til Syrien efter 45 dage, da din ægtefælle blev deporteret til Syrien. Det er derfor Udlændingestyrelsens vurdering, at du har haft flere reelle muligheder for at kontakte danske myndigheder. Danmarks internationale forpligtelser: Derudover vurderer vi, at bortfald af din opholdstilladelse ikke er et uforholdsmæssigt indgreb i din ret til privat- og familieliv jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8. Vi vurderer, at bortfald af din opholdstilladelse ikke udgør en krænkelse af din ret til privatliv. Det er indgået i vores vurdering, at du har haft lovligt ophold i Danmark siden [vinteren 2018/2019], at du har bestået Dansk 2, modul 1, 2 og 3. Det er også indgået i vores vurdering, at det fremgår af det elektroniske register over indkomstoplysninger (e-indkomst), at du har modtaget kontanthjælp fra [foråret] 2019 til [efteråret] 2019. Vi har lagt afgørende vægt på, at du i [efteråret] 2019 valgte at udrejse til [det europæiske land], for at rejse videre til [det mellemøstlige land] og derefter til Syrien, og at du valgte at ophæve dine personlige, sociale og økonomiske bånd til Danmark. Vi vurderer tillige, at bortfaldet af din opholdstilladelse ikke er en krænkelse af din ret til familieliv. Vi har herved lagt vægt på, at det fremgår af din henvendelse [fra efteråret] 2021, at dine forældre, som boede i [det mellemøstlige land], nu er flyttet tilbage til [by A], Syrien. Det kan ikke føre til en ændret vurdering, at [fjerne familiemedlemmer] bor i Danmark med deres familier. Udlændingelovens § 17 a: Vi vurderer tillige, at din opholdstilladelse ikke kan anses for bevaret efter udlændingelovens § 17 a. Vi har herved lagt vægt på, at du ikke kan anses for at være omfattet af den pågældende bestemmelse. Bestemmelsen omfatter efter dets ordlyd personer, der vender frivilligt tilbage til deres hjemland eller tidligere opholdsland med henblik på at tage varig bopæl, hvilket fremgår af den anvendte definition i repatrieringslovens § 2. Det fremgår endvidere af lovforslaget 1998/1 LSF 190 - Forslag til Repatrieringslov fremsat 25. februar 1999 – hvorefter loven blev indført, at den omfattede personkreds, er personer, der vender tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik på at tage varigt ophold, og at definitionen i § 2 er i overensstemmelse hermed. I lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår desuden, at det ikke kan anses for en repatriering, hvis en person alene har til hensigt at opholde sig i hjemlandet eller det tidligere opholdsland i en periode for derefter at vende tilbage til Danmark. Det er vores vurdering, at du ikke i forbindelse med dit ophold Syrien er omfattet af den anvendte definition i repatrieringsloven. Vi har herved lagt vægt på, at du på intet tidspunkt har tilkendegivet, at du har haft til hensigt at tage varigt ophold i Syrien. Derimod har du i BF2-skemaet oplyst, at det altid har været din hensigt at vende tilbage til Danmark, og at formålet med din udrejse blot var at holde en kort ferie i [det europæiske land]. Såfremt Flygtningenævnet måtte komme frem til, at du reelt er repatrieret til Syrien, er det fortsat vores vurdering, at din opholdstilladelse er bortfaldet i medfør af udlændingelovens § 17 a, stk. 1 og stk. 2. Vi har herved lagt vægt på, at du ikke inden for de første 12 måneder fra din udrejse til Syrien har henvendt dig til Udlændingestyrelsen og oplyst, at du fortrød din repatriering. Vi har videre lagt vægt på, at du ikke har søgt om en forlængelse af fortrydelsesfristen med yderligere 12 måneder. Udlændingestyrelsen har først modtaget oplysninger fra dig i [efteråret] 2021, ca. [2 år] efter din udrejse af Danmark. Det kan ikke føre til en ændret vurdering, at det fremgår af din henvendelse [fra efteråret] 2021, at du i [slutningen af] 2020 første gang forsøgte at kontakte din tidligere kontaktperson fra [dansk kommune], da dette fandt sted [over et år] efter din udrejse af Danmark. Din opholdstilladelse er derfor bortfaldet.”Løbenummer: Syri/2022/118/imbs