Nævnet meddelte i februar 2022 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Afghanistan. Indrejst i 2016. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk pashtun og sunnimuslim fra Kabul, Afghanistan. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har oprindeligt som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Afghanistan frygter overgreb fra Taliban, fordi han har arbejdet for en [vestlig NGO] i perioden 2009-2013. Han frygter endvidere personer, som arbejder for [A], samt mujahedin-bevægelser. Til støtte herfor har ansøgeren henvist til, at hans far i perioden 1983 til 1984 arbejdede som politimand i lufthavnen i Kabul, hvor han flere gange anholdt personer med tilknytning til [A] og unavngivne mujaheddinere, som smuglede [genstande]. Ansøgeren har under genoptagelsessagen som asylmotiv desuden henvist til, at han ved en tilbagevenden til Afghanistan frygter konsekvenserne af Talibans magtovertagelse samt konflikten mellem de nationale styrker og de islamiske oprørsgrupper. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han ved en tilbagevenden til Afghanistan frygter, at han vil blive udsat for overgreb af Taliban, fordi han er vestliggjort. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren under sit ophold i Kabul i perioden 2013-2016 har haft en konflikt med [A] eller Mujahedin-bevægelser som følge af faderens konflikt. Nævnet har lagt vægt på, at ansøgerens forklaring om denne del af asylmotivet har fremstået konstrueret og præget af divergenser om væsentlige forhold, herunder antallet af skudepisoder, som ansøgeren har været udsat for. Det fremgår af det foreliggende baggrundsmateriale, herunder EASO, Country Guidance, Common analysis and guidance note, november 2021, at bl.a. personer, der har været ansat i NGO’er, der har været aktive i Afghanistan, kan være i risiko for at blive udsat for asylbegrundende forfølgelse, også selvom der har været tale om udøvelse af aktiviteter inden for sundhedsområdet. Nævnet lægger efter ansøgerens forklaring og de øvrige foreliggende oplysninger til grund, at ansøgeren i perioden 2009-2013 har været ansat som vagt i en [vestlig] NGO inden for sundhedsområdet, og at han i den forbindelse – uanset divergenserne i hans forklaring om bl.a. tidspunkterne for fremsættelsen af truslerne – blev udsat for trusler fra Talibans side på grund af sin ansættelse. Under disse omstændigheder finder Flygtningenævnet uanset den hengåede tid, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han nu ved en tilbagevenden til Afghanistan vil være i risiko for forfølgelse som nævnt i udlændingelovens § 7, stk. 1. Det er herunder indgået i vurderingen, at ansøgerens far og flere øvrige familiemedlemmer i sin tid blev meddelt opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 1, under henvisning bl.a. til en konflikt med Taliban. Ansøgeren meddeles derfor opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Afgh/2022/3/MLVT