Nævnet meddelte i oktober 2021 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2015. Ansøgeren er etnisk araber og sunni-muslim fra [et nærmere specifikt område], Damaskus, Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv, men han har deltaget i to regeringskritiske demonstrationer. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter, at han vil blive fængslet, afstraffet og henrettet af de syriske myndigheder. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han har unddraget sig militærtjeneste, idet han ikke er vendt tilbage efter, at han mod bestikkelse fik sin militærtjeneste udsat i et år. Ansøgeren har videre oplyst, at hans morfar blev opsøgt med det formål at orientere ansøgeren om, at hans udsættelsesperiode var udløbet, og at han skulle henvende sig til rekrutteringscentret, hvortil hans morfar oplyste myndighederne om, at ansøgeren var udrejst af Syrien. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han ikke vil blive betragtet som den eneste søn i sin familie, og derfor være fritaget for militærtjeneste, idet det af hans fars familiebog fremgår, at han også har to yngre stedbrødre, samt at det er farens familiebog, der er afgørende for, hvorvidt man betragtes som eneste søn i familien. Ansøgeren har ligeledes oplyst, at hans far også har unddraget sig militærtjeneste, og at han som følge af dette vil være udsat, idet de syriske myndigheder efterstræber familiemedlemmer, hvis der blot er en i familien, der er eftersøgt, hvorfor han risikerer at blive stoppet ved kontrolposterne. Ansøgeren har herudover oplyst, at han har deltaget i regeringskritiske demonstrationer, og at der er risiko for, at der er nogen, som har fortalt om hans deltagelse, og at han derfor fremgår af myndighedernes liste over eftersøgte personer. Flygtningenævnet tiltræder af de grunde, der er anført af Udlændingestyrelsen, at de aktuelle forhold i Damaskus ikke er af en sådan karakter, at enhver vil være i reel risiko for at blive udsat for overgreb omfattet af EMRK artikel 3, alene som følge af den blotte tilstedeværelse i Damaskus området. På den anførte baggrund tiltræder Flygtningenævnet således, at der ikke er grundlag for at meddele klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens 7, stk. 3, som følge af de generelle forhold i Damaskus og Rif Damaskus området. Med samme begrundelse, som er anført i Udlændingestyrelsens afgørelse, tiltræder nævnet endvidere, at det ikke kan lægges til grund, at klageren skulle have bragt sig i et modsætningsforhold til de syriske myndigheder i forbindelse med deltagelse i nogle demonstrationer i 2011/2012. Med hensyn spørgsmålet om, hvorvidt klageren kan meddeles opholdstilladelse med henvisning til, at klageren risikerer at blive indkaldt til militærtjeneste, bemærkes først og fremmest, at klageren er 24 år og således er i den militærpligtige alder. Det lægges efter klagerens forklaring til grund, at han inden sin afrejse fra Syrien fik udstedt en militærbog samt foreløbig udsættelse af militærtjeneste. Det er ubestridt, at klageren er sin mors eneste søn, og gældende regler vedrørende militærtjeneste i Syrien medfører, at klageren er berettiget til at blive fritaget for militærtjeneste, hvis en række yderligere betingelser i øvrigt er opfyldt. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger må det imidlertid lægges til grund, at der foreligger en betydelig usikkerhed med hensyn til, om reglen om fritagelse for eneste sønner respekteres og efterleves i praksis af de syriske myndigheder. Hertil kommer, at der foreligger omfattende baggrundsoplysninger til belysning af spørgsmålet om, hvorvidt undtagelsen også omfatter unge mænd, der har halvbrødre. Det er Flygtningenævnets opfattelse, at det på baggrund af de foreliggende baggrundsoplysninger må lægges til grund, at der foreligger en betydelig usikkerhed med hensyn til, om klageren vil være undtaget fra militærtjeneste. På den anførte baggrund - og når henses til, at der fortsat er grund til at anvende det såkaldte forsigtighedsprincip ved vurderingen af asylansøgere fra Syrien - finder Flygtningenævnet, at klageren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for indkaldelse til militærtjeneste, hvorfor nævnet ændrer Udlændingestyrelsens afgørelse af [sommeren 2021], således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2021/204/ehd