syri2021200

Nævnet stadfæstede i september 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en mandlig statsborger. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og muslim fra [bydel A], Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret] 2014, og at han [i vinteren] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2 på baggrund af de generelle forhold som følge af væbnede kampe og angreb på civile. [I foråret] 2021 forlængede Udlændingestyrelsen klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2 på baggrund af klagerens individuelle forhold. Udlændingestyrelsen har lagt til grund at klageren har familiemedlemmer, der har været medlem af Den Frie Syriske Hær, og at han har sin mor, to søstre og tre brødre i Idlib. Udlændingestyrelsen på baggrund af de aktuelle baggrundsoplysninger om situationen i Syrien, herunder for personer, som har nærtstående familie i Idlib, ikke kunne afvise, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for at blive udsat for dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller menneskelig behandling eller straf. Klageren har [i sommeren] 2021 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han i Syrien har været en del af Den Frie Syriske Hærs styrker og træningscenter. Han frygter derfor, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil blive personligt forfulgt, idet alle ved, at han har udført arbejde for styrkerne. Dette bestyrkes af, at klagerens familie tilsvarende har arbejdet for Den Frie Syriske Hær. Klageren har forklaret, at han i [et nordafrikansk land] har været ansat i et firma, der udførte [arbejde] i en træningslejr, hvor der opholdt sig soldater, der blev trænet til at kæmpe mod den syriske hær. Arbejdet blev udført i en periode på en måned i 2013. At klageren figurerer på fotos, som efterfølgende er kommet til de syriske myndigheders kendskab, beror udelukkende på klagerens egen formodning. Flygtningenævnet finder på den baggrund, at det er særdeles usandsynligt, at de syriske myndigheder skulle være bekendt med dette og skulle efterstræbe klageren som følge heraf. Klageren har videre forklaret, at han inden sin udrejse af Syrien deltog i en demonstration, at han i den forbindelse sammen med ca. 20 andre blev anholdt, at han var tilbageholdt i ca. halvanden måned og efter sin løsladelse fik udstedt pas og udrejste legalt af Syrien på dette pas. Flygtningenævnet kan på den baggrund ikke lægge til grund, at klageren er efterlyst af de syriske myndigheder som følge af sin deltagelse i demonstrationer. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren ikke på grund af egne forhold ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse som omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Som følge af klagerens familiemedlemmers tilknytning til Den Frie Syriske Hær finder Flygtningenævnet, som Udlændingestyrelsen, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for overgreb, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren opfylder således ikke betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, hvorfor Flygtningenævnet stadfæster Udlændingestyrelsens afgørelse.” Syri/2021/200/imbs