Nævnet meddelte i september 2021 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: "Ansøgeren er etnisk araber og sunnimuslim af trosretning fra [By], Rif Damaskus, Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han er eftersøgt i Syrien, idet han har hjulpet sin ægtefælle og [antal] sønner med at flygte. Ansøgeren har videre henvist til, at hans ægtefælle er eftersøgt i Syrien, idet hun har forladt sin [offentlige] stilling uden at få tilladelse hertil, at hun er modstander af det syriske regime, samt at hun udførte nødhjælp i form af blandt andet uddeling af [nødhjælp]. Ansøgeren har endvidere henvist til, at hans sønner har unddraget sig militærtjeneste. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at den syriske sikkerhedstjeneste i 2015 begyndte at opsøge ansøgeren og efterspørge hans daværende ægtefælle og sønnerne. Ansøgeren har videre oplyst, at han efterfølgende blev oplyst af en kilde ved navn [navn på kilden], der arbejdede for den syriske sikkerhedstjeneste, at han ville blive stillet til ansvar for ægtefællens og sønnernes handlinger. Flygtningenævnet kan i det væsentligste lægge ansøgerens forklaring til grund. Nævnet lægger herefter til grund, at ansøgerens bopæl blev opsøgt af myndighederne to gange, efter ansøgerens daværende ægtefælle var udrejst af Syrien. Nævnet lægger videre til grund, at ansøgeren efter nogen tid forlod bopælen sammen med ansøgerens [antal] børn og tog ophold i et oprørskontrolleret område, inden han og børnene tre måneder senere udrejste af Syrien. Ansøgerens [antal] sønner har alle forladt Syrien og unddraget sig militærtjeneste. Sønnerne opholder sig nu i henholdsvis Danmark og [Land]. Flygtningenævnet har ved afgørelse d.d meddelt klagerens tidligere ægtefælle opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, idet nævnet har fundet, at hun har sandsynliggjort, at hun er i et asylbegrundende modsætningsforhold til de syriske myndigheder. Ifølge baggrundsoplysningerne oplyser flere kilder, at de syriske myndigheders vurdering af, hvilke borgere der udgør en sikkerhedstrussel, er præget af vilkårlighed og uforudsigelighed, hvorfor der kan være god grund til at udvise forsigtighed ved bedømmelsen i asylsager og lade en eventuel rimelig begrundet tvivl komme asylansøgere til gode. På denne baggrund finder Flygtningenævnet efter en samlet vurdering, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Syrien risikerer at blive identificeret som modstander af det syriske regime. Når dette sammenholdes med de foreliggende baggrundsoplysninger om de syriske myndigheders alvorlige overgreb ved f.eks. afhøringer og fængslinger, har ansøgeren sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse, således at ansøgeren meddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1."Syri/2021/187/MSI