syri2021179

Nævnet hjemviste i september 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en statsløs kurder fra Syrien. Indrejst i 2010.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er statsløs kurder og sunni-muslim fra Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men han har oplyst at have optrådt med en dansegruppe, der var tilknyttet det kurdiske parti [x]. Yderligere har han oplyst, at hans far og brødre har været politiske aktive for partiet [x]. Udlændingestyrelsen meddelte [i sommeren] 2010 klageren afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. [I efteråret] 2010 stadfæstede Flygtningenævnet Udlændingestyrelsens afgørelse. Under den oprindelige asylsag henviste klageren som asylmotiv til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygtede at blive fængslet eller henrettet som følge af, at han har optrådt med den kurdiske dansegruppe [navn], og at gruppen optrådte i forbindelse med Newroz i 2010, hvorefter der opstod uroligheder. Klageren anførte, at han har lavet en cd med klip fra urolighederne, og at myndighederne har fundet og beslaglagt denne cd under en ransagning af klagerens butik. Klageren gemte sig hos en nabo og fik senere at vide, at myndighederne også havde ransaget hans families hus. Herefter udrejste klageren af Syrien. Yderligere oplyste han, at han i 2004 var tilbageholdt og fængslet i syv dage i forbindelse med en fredelig demonstration i [by] grundet urolighederne i Qamishli. Endelig anførte han, at frygtede at blive straffet af de syriske myndigheder som følge af sin illegale udrejse af Syrien. [I begyndelsen af] 2012 anmodede klageren Flygtningenævnet om genoptagelse af sin asylsag, hvorefter Flygtningenævnet besluttede af genoptage behandlingen af sagen og hjemvise den til fornyet førsteinstansbehandling i Udlændingestyrelsen. [I efteråret] 2013 meddelte Udlændingestyrelsen klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. I genoptagelsessagen henviste klageren og DRC Dansk Flygtningehjælp på vegne af klageren blandt andet til, at hans to brødre efter klagerens udrejse af Syrien var flygtet til Irak, idet hans familie flere gange var blevet opsøgt af myndighederne, der ledte efter klageren, at der blev efterladt indkaldelser til klageren, og at myndighedernes havde lukket familiens butik ned grundet klagerens forhold. Yderligere henviste DRC Dansk Flygtningehjælp til, at klageren under opholdet i Danmark havde deltaget i en demonstration mod det syriske regime. Endelig henviste klageren under partshøringen med Udlændingestyrelsen til, at han frygtede at blive indkaldt til militæret, selvom han er statsløs kurder, samt de generelle forhold. Udlændingestyrelsen har [i foråret] 2021 truffet afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen har vurderet, at grundlaget for klagerens opholdstilladelse ikke længere er til stede, og at situationen i Damaskus by over en længere periode siden maj 2018 har ændret sig markant, og at der således er en forbedring af forholdene i området, samt af denne forbedring ikke kan antages at være af helt midlertidig karakter. Det er derfor Udlændingestyrelsens vurdering, at der ikke er reel risiko for at blive udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Klageren har som asylmotiv i forbindelse med sagen om nægtelse af forlængelse fortsat henvist til, at han frygter at blive anholdt af de syriske myndigheder som følge af sine aktiviteter for den kurdiske dansegruppe [navn] og de generelle forhold i Syrien. Han har videre henvist til, at han har uddelt en kurdisk avis til kurdere i sit hjemområde og i andre områder. Yderligere har han anført, at han frygter at blive indkaldt til militærtjeneste af myndighederne, eller at han, hvis han tager tilbage til Nordsyrien, skal gøre tjeneste for de kurdiske grupper. Endelig har han henvist til, at han frygter de syriske myndigheder som følge af, at han har en bror, der kæmper for peshmerga i kurdisk Irak. Flygtningenævnet besluttede at hjemvise sagen til Udlændingestyrelsen blandt andet med henblik på en nærmere undersøgelse af klagerens nationalitet. I den forbindelse bemærker nævnet, at klageren for nævnet har oplyst, at hans far på hans og hele familiens vegne har søgt om syrisk statsborgerskab. Klageren har også oplyst, at han har to brødre i Danmark, der skulle være syriske statsborgere, og som er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Endvidere bemærker nævnet, at Udlændingestyrelsen bør forholde sig til Notat fra Udenrigsministeriet af 6. juli 2021, herunder om klageren, hvis han er syrisk statsborger, risikerer at blive indkaldt til militærtjeneste.” Syri/2021/179/CARA