Nævnet omgjorde i september 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og sunnimuslim fra Latakia, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret] 2014, og at hun [i efteråret] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af den dagældende udlændingelovs § 7, stk. 2, som følge af den generelle situation i Syrien. [I foråret] 2021 blev klagerens opholdstilladelse forlænget. Klageren har [i foråret] 2021 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter de syriske myndigheder, idet [flere af hendes familiemedlemmer] har forladt deres stillinger som offentligt ansatte, og idet hun i [et land] har deltaget i nødhjælpsarbejde, som de syriske myndigheder anser for politisk modstand. Hun har endelig oplyst, at hun frygter Islamisk Stat. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge klagerens forklaring til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at klageren er fra en politisk aktiv familie, hvor bl.a. [flere familiemedlemmer] må anses som profilerede i forhold til de syriske myndigheder. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at klagerens [ene familiemedlem] på grund af politiske aktiviteter blev tilbageholdt af de syriske myndigheder to måneder før klagers udrejse af landet, og at [vedkommende] formentlig er død, og at [klagerens andet familiemedlem] blev tilbageholdt af de syriske myndigheder omkring en måned efter, at klageren og flere andre familiemedlemmer var udrejst af Syrien, og at [et familiemedlem] fortsat er forsvundet. Flygtningenævnet bemærker, at der fortsat er grund til at anvende forsigtighedsprincippet ved vurderingen af asylansøgere fra Syrien. Flygtningenævnet finder herefter og på baggrund af Flygtningenævnets baggrundsoplysninger, herunder Dansk Flygtningehjælps Landeprofil om Syrien fra juni 2021, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil blive tilbageholdt af de syriske myndigheder og afhørt nærmere, idet hun for de syriske myndigheder vil fremstå som en modstander af styret. Det er ved vurderingen indgået, at flere kilder oplyser, at myndighedernes vurdering af, hvilke borgere der udgør en sikkerhedstrussel, er præget af vilkårlighed og uforudsigelighed, hvorfor der kan være god grund til at udvise forsigtighed ved bedømmelsen og lade en eventuel rimelig tvivl komme klageren til gode. Henset til de foreliggende baggrundsoplysninger om de syriske myndigheders overgreb i forbindelse med afhøringer, finder Flygtningenævnet herefter, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2021/171/CERA