Nævnet meddelte i juli 2021 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Tyrkiet. Indrejst i 2018. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kurder og muslim af trosretning fra […], Tyrkiet. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til sit hjemland frygter at blive slået ihjel eller fængslet af de tyrkiske myndigheder. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han frygter de grå ulve i Tyrkiet, fordi han er kurder, ligesom han frygter at få problemer, fordi han ikke har aftjent militærtjeneste. [Ansøgeren] har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han har været medlem af [A], der er et legalt parti, og at han har sympatiseret med PKK, men at han ikke har været medlem af PKK eller deltaget politisk for PKK. [Ansøgeren] uddelte som medlem af [A] flyvesedler og blade, ligesom han har stået for indkaldelser til møder. [Ansøgeren] har endvidere uddelt illegalt PKK-materiale. I 2009 deltog ansøgeren i en demonstration i forbindelse med begravelsen for [B], der var på terrorlisten for PKK-medlemmer fra Syrien. Ansøgeren kastede med sten imod politiet ved demonstrationen, og flere personer blev anholdt. Ansøgeren nåede at stikke af, men en af ansøgerens venner, der blev anholdt ved demonstrationen, fandt ud af, at der var billeder af ansøgeren på politistationen. Ansøgeren blev herefter bange og udrejste af Tyrkiet til Syrien, hvor han opholdt sig frem til 2011. I 2011 opholdt ansøgeren sig i Irak i to eller tre måneder, hvorefter han igen opholdt sig i Syrien frem til […] 2017. I Syrien hjalp ansøgeren YPG eksempelvis i forhold til mad og kørsel. Ansøgeren arbejdede endvidere for Røde Måne, og han arbejdede blandt andet som ambulancefører. I 2016 blev ansøgeren skudt af ISIL i Syrien, og han opholdt sig herefter i Irak fra […] 2017 til […] 2018, hvorefter han udrejste til Danmark. […] Flygtningenævnet kan ligesom Udlændingestyrelsen lægge til grund, at ansøgeren er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, og nævnet tiltræder styrelsens vurdering, hvorefter ansøgeren ved en tilbagevenden til Tyrkiet vil være i en individuel og konkret begrundet risiko for myndighedernes forfølgelse på grund af sine aktiviteter for PKK i Tyrkiet og for YPG i Syrien. Flygtningenævnet lægger således ansøgerens forklaring om aktiviteterne til grund og henviser til, at forklaringen fremstår konsistent, sammenhængende og overbevisende. Det kan herefter lægges til grund, at ansøgeren i en periode fra 2006-2009, da han var [under 18 år], har omdelt og solgt blade for PKK, herunder partiets officielle blad, [C]. Bladene er uddelt omkring en gang om ugen i to år. Ansøgeren har også indkaldt til nogle møder, hvoraf de større møder blev afholdt omkring to gange om året, mens de almindelige møder blev afholdt flere gange om året. Ansøgeren har aldrig været medlem af PKK eller deltaget i andre aktiviteter for partiet. Han har i 2009 deltaget i en demonstration, der blev afholdt i forbindelse med begravelsen af et PKK-medlem, [B]. Efter udrejsen fra Tyrkiet har ansøgeren under sit ophold i Syrien i tilknytning til YPG arbejdet som ambulancefører og bragt sårede til hospitalet, for at de kunne komme under behandling. Han har også uddelt mad til YPG-medlemmer og andre borgere. Han har ikke deltaget i krigshandlinger. Ansøgerens aktiviteter for PKK er udøvet for flere år siden i en meget begrænset periode, da ansøgeren var [under 18 år]. Aktiviteterne har haft en meget underordnet karakter, og ansøgeren har ikke haft nogen ledende eller særlig vigtig rolle i PKK. Ansøgeren har aldrig været medlem af PKK, og der er ikke grundlag for at antage, at ansøgeren har haft andre opgaver for PKK eller foretaget handlinger, der har haft en videre politisk karakter. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren som følge af sine aktiviteter for PKK ikke kan anses for at være udelukket fra beskyttelse efter Flygtningekonventionens artikel 1 F. Det kan heller ikke antages, at ansøgeren er udelukket i medfør af udlændingelovens § 10, stk. 2, idet der henvises til forarbejderne til bestemmelsen, hvorefter vurderingen om udelukkelse skal ske i overensstemmelse med Flygtningekonventionen for så vidt angår personer, der i øvrigt er omfattet heraf. […] For så vidt angår spørgsmålet om anvendelsen af udlændingelovens § 10, stk. 5, med henvisning til at PKK er optaget på EU's sanktionsliste, finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke skal udelukkes efter denne bestemmelse. Der ses efter en konkret vurdering af ansøgerens angivne aktiviteter ikke at foreligge et sådant individuelt ansvar for ansøgeren, der for flere år siden har haft en helt underordnet betydning i PKK, at handlingerne kan anses for at være omfattet af Flygtningekonventionens artikel 1 F. Ansøgerens aktiviteter i Syrien som ambulancefører og uddeler af mad i tillknytning til YPG ses ikke selvstændigt at kunne danne grundlag for udelukkelse af ansøgeren fra konventionsbeskyttelse efter Flygtningekonventionen. Ansøgeren er herefter ikke udelukket fra at få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af 12. november 2019. Flygtningenævnet meddeler herefter ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Tyrk/2021/10