Nævnet stadfæstede i oktober 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2015 og oprindeligt meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren blev i 2020 idømt fængsel i to år og seks måneder for overtrædelse af overtrædelse af straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3, og [bestemmelser i knivloven] samt udvist af Danmark med indrejseforbud for bestandig.Flygtningenævnet udtalte:"Klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og der skal herefter i medfør af udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt klageren kan udsendes efter udlændingelovens § 31. Klageren er etnisk palæstinenser og sunnimuslim af trosretning fra [By], Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist, til at han frygter de generelle forhold i Syrien på grund af krigen. Klageren har til støtte herfor oplyst, at der er bomberdementer, eksplosioner, ødelæggelser, drab og frygt i landet. Klageren har som asylmotiv videre henvist til, at han er blevet tvunget til at tvangsarbejde. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han blev tvunget til at arbejde for det syriske regime, idet han skulle [udføre et stykke arbejde]. Klageren har endvidere henvist til, at han frygter at blive fængslet af det syriske regime, idet han ikke har et pas. Klageren har afslutningsvist oplyst, at han ved en tilbagevenden til Syrien ligeledes frygter den Frie Syriske Hær samt bevæbnede grupper. Klageren har videre oplyst, at han frygter tvangsrekruttering til proregime militsgrupper. Klager har for nævnet oplyst, at hans mor er syrisk statsborger, og at han tror, at hans far er palæstinenser. Klager har over for Udlændingestyrelsen oplyst, at han er født i [By], Syrien. Af baggrundsoplysningerne, herunder UNHCR, Background Note on Gender Eqaulity, Nationality, Laws and Stateslessness 2021, udgivet den 5. marts 2021, fremgår det side 8, "In Syria, the nationality law provides that national mothers can only confer nationality if the child was born in Syria and the father does not establish filiation in relation to the child". Nævnet lægger herefter til grund, at klageren er syrisk statsborger. Flygtningenævnet finder i lighed med Udlændingestyrelsen, at klageren som mandlig syrisk statsborger i den militærpligtige alder risikerer at blive indkaldt til at aftjene militærtjeneste i Syrien, hvilket han ikke ønsker, og at han alene som følge heraf isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet tiltræder Udlændingestyrelsens afgørelse om, at klageren ikke har andre asylbegrundede forhold. Det fremgår af udlændingelovens § 31, stk. 2, at en udlænding, der er omfattet af § 7, stk. 1, ikke må udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer forfølgelse af de i flygtningekonventionen anførte grunde, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant land. Flygtningenævnet finder ligesom Udlændingestyrelsen, at udlændingelovens § 31 er til hinder for tvangsmæssig udsendelse af klageren til Syrien. I henhold til udlændingelovens § 49 a, 2. pkt., skal en afgørelse om, at udlændingen ikke kan udsendes, jf. § 31, tillige indeholde en afgørelse om meddelelse eller nægtelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Det fremgår af udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt., at en udlænding, som har indrejseforbud efter § 32, stk. 1, i forbindelse med udvisning efter blandt andet §§ 22-24, ikke kan gives opholdstilladelse efter § 7, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor. Afvejningen skal for så vidt angår udlændinge, der isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, foretages i overensstemmelse med flygtningekonventionen. Efter flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2, kan en flygtning, der er omfattet af konventionen, udsendes til hjemlandet, hvis den pågældende med rimelig grund må anses som en fare for det lands sikkerhed, i hvilket han befinder sig, eller som efter en endelig dom for en særlig farlig forbrydelse må betragtes som en fare for samfundet i det pågældende land. Der skal herefter foretages en proportionalitetsafvejning i relation til grovheden af den begåede forbrydelse i forhold til, om der er særlige forhold, herunder hensynet til familiens enhed, der taler for at give klageren opholdstilladelse. Ved Østre Landsrets ankedom af [sommeren 2020] blev klageren for overtrædelse af straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3, og [bestemmelser i knivloven], straffet med fængsel i 2 år og 6 måneder og udvist med et indrejseforbud for bestandigt. Det fremgår af dommen, at klageren blev dømt for [en kriminel handling]. Klageren blev tillige dømt for på samme tidspunkt og under skærpende omstændigheder [at udføre en kriminel handling]. Af dommen fremgår det, at klageren var iført [særlig beklædning], og at han kastede [en genstand] væk fra bilen, som forulykkede under forsøget på at accelerere væk fra politiet, der havde aktiveret blinket på politibilen med henblik på en rutinemæssig kontrol. Det fremgår tillige, at klageren var [i besiddelse af disse genstande på grund af et ønske om beskyttelse af sig selv mod personer, som var medlem af en særlig gruppe]. Flygtningenævnet finder, at den kriminalitet, som klageren er dømt for, må anses som en samfundsfarlig forbrydelse. Forholdet fandt sted [i efteråret 2019], og klageren er efterfølgende idømt en tillægsstaf efter straffelovens § 89 på 3 måneders fængsel for vold efter straffelovens § 245 begået i forening [i slutningen af 2019] under varetægtsfængslingen i [fængsel]. Efter en samlet vurdering af den pådømte kriminalitet finder Flygtningenævnet, at klageren må betragtes som en fare for samfundet, jf. flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2. Klageren fik opholdstilladelse i Danmark [i vinteren 2016] efter udlændingelovens § 7, stk. 3. [I sommeren 2019] fik klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren er opvokset og har haft det meste af sin skolegang i Syrien. Han kom til Danmark som [mindreårig]. Han har en onkel i Danmark. Han har en dansk kæreste gennem flere år, danske venner og en plejefamilie, som han føler sig tæt forbundet med. Klagerens forældre og søskende bor i Syrien, og han har indtil varetægtsfængslingen haft kontakt med sin familie ca. hver anden dag. Han har i Danmark dels gået i skole dels haft arbejde i butikker og på restauranter. Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder klagerens personlige forhold og karakteren og grovheden af den forbrydelse, som klageren er dømt for at have begået, ikke at der foreligger sådanne særlige grunde, som taler for, at klageren kan meddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, jf. § 10, stk. 3, 1. pkt. Flygtningenævnet finder derfor, at klageren er udelukket fra at opnå opholdstilladelse. Flygtningenævnet stadfæster Udlændingestyrelsens afgørelse". Syri/2021/218/MSI