Nævnet omgjorde i oktober 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien, således at vedkommende har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Syri/2021/210/gdan. Indrejst i 2014Flygtningenævnet udtalte:”Klageren, der er fyldt 18 år efter Udlændingestyrelsens afgørelser om at nægte at forlænge hans, hans forældres og søskendes opholdstilladelser, har som selvstændigt asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien, frygter at blive indkaldt til aftjening af værnepligt. Klageren er forældrenes eneste søn og er således umiddelbart omfattet af de syriske regler om, at “eneste søn” er fritaget for militærtjeneste. På baggrund af baggrundsoplysningerne må det imidlertid lægges til grund, at der er en betydelig usikkerhed med hensyn til, i hvilket omfang reglen om fritagelse eller udsættelse for eneste sønner respekteres og efterleves i praksis af de syriske myndigheder. Der foreligger således meget divergerende information om de syriske myndigheders implementering af reglen i praksis. Det fremgår således blandt andet af Udlændingestyrelsens rapport Syria - Military Service, Report based on factfinding mission to Istanbul and Beirut (17-25. february 2020), maj 2020, at det er muligt at søge om udsættelse af militærtjeneste som ene søn, og at ingen af kilderne i rapporten har hørt om sager, hvor eneste sønner har fået udsat militærtjenesten og derefter er blevet tvunget i militæret. Dog fremgår det af EASO-rapport Country Guidance Syria – Common Analysis and Guidance note, september 2020, at situationen i Syrien fortsat er den, at en stor del af syrere, der indrejser i områder kontrolleret af de syriske myndigheder blandt andet har været udsat for at være tvunget i militærtjeneste, selv om de på forhånd var blevet lovet at blive fritaget eller få militærtjenesten udsat. Dertil kommer det forhold, at fritagelse herfor kræver registrering hos de syriske myndigheder herom hvert år, og klageren har ikke hverken inden sit 18. år eller senere registreret sig. Klageren har på den anførte baggrund sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Syrien at være i risiko for indkaldelse til militærtjeneste eller straf for at have unddraget sig militærtjeneste fra de syriske myndigheders side. Det er desuden indgået i nævnets vurdering af sagen, at klageren i Danmark har deltaget i demonstrationer mod det syriske regime og herunder har fremsat regimekritiske udtalelser på sin åbne [socialt medie]-profil, hvilket kan have eksponeret ham i forhold til de syriske myndigheder, herunder i samspil med oplysningerne om hans fars deltagelse i sådanne aktiviteter i Danmark. Den høring, der er iværksat af Udlændingestyrelsen den 8. oktober 2021, kan ikke føre til en anden vurdering af sagen. Flygtningenævnet omgør Udlændingestyrelsens afgørelse [fra foråret] 2021, således at klageren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2021/211/gdan