Nævnet omgjorde i november 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia, således at vedkommende fortsat har opholdstilladelse jf. udlændingelovens 7, stk. 2. Sagen er sambehandlet med Soma/2021/62, Soma/2021/63, Soma/2021/64, Soma/2021/65 og Soma/2021/66. Indrejst i 2013. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk somalier og sunnimuslim af trosretning fra [distrikt], Somalia. Klageren tilhører hovedklanen […], subklanen […] og subsubklanen […]. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive dræbt af al-Shabaab. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han [i efteråret] 2013 blev opsøgt af to bevæbnede personer fra al-Shabaab på den skole, hvor klageren arbejdede som [ansat]. Personerne tog klageren med til deres leders, [A], kontor. Lederen [A] fortalte klageren, at han skulle lave et register over alle drenge over 15 år, der gik på skolen, og at han skulle undervise eleverne i jihad. Klageren afviste at undervise eleverne i jihad uden forældrenes samtykke. Herefter opstod der et slagsmål, hvor klageren pådrog sig skader på hoved og ryg. Efterfølgende blev klageren placeret i et fængsel tilhørende al-Shabaab. Da klageren havde siddet i fængsel i seks dage, skete der et angreb på al-Shabaab i en nærliggende landsby, hvorfor tre af de fire vagter, der bevogtede fangerne, forlod fængslet for at deltage i kampene. Dette gjorde det muligt for klageren og nogle andre fanger at flygte ud af fængslet. Efterfølgende opsøgte al-Shabaab klagerens familie på klagerens bopæl, hvor de spurgte efter klageren. Klageren har fået oplyst, at han er blevet dømt til døden af al-Shabaab. Klageren har som asylmotiv endvidere henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter generel undertrykkelse og at blive slået ihjel som følge af sit tilhørsforhold til minoritetsklanen […]. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hans børn grundet tilhørsforholdet til klanen ikke kunne gå i skole, at de blev talt ned til og drillet, samt at de ikke måtte tale med andre. Hans ældste datter blev endvidere voldtaget og døde kort tid efter som følge af voldtægten. Episoden skyldtes tilhørsforholdet til […]. Klageren har endelig oplevet, at de store klaner ikke ville betale ham for det smedearbejde, han udførte for dem. Da klageren sagde, at han ville have betaling, truede personerne fra de store klaner med at slå ham ihjel, hvis ikke han opførte sig ordentligt. Udlændingestyrelsen meddelte [i vinteren] 2014 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. [I sommeren] 2019 har Udlændingestyrelsen truffet afgørelse om, at klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, kan nægtes forlænget, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, 2. pkt. Udlændingestyrelsen har under nævnsmødet nedlagt påstand om, at klageren fortsat skal have opholdstilladelse i Danmark, jf. § 7, stk. 2, jf. § 26, jf. daværende praksis, med henvisning til klagerens tilknytning til Danmark. Klagerens advokat har herefter nedlagt påstand om opholdstilladelse til klageren i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis. Advokaten har således frafaldet sin påstand om opholdstilladelse til klageren i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, og stk. 2, som følge af klagerens individuelle forhold. Flygtningenævnet tiltræder Udlændingestyrelsens påstand i sagen. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsen afgørelse af [sommeren] 2019, således at klageren fortsat har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2.” Soma/2021/61/anfi