syri202174

Nævnet meddelte i april 2021 opholdstilladelse til en kvindelig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk araber og muslim af trosretning fra Hay Al Tadamoun, Damaskus, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer. Klageren har været begrænset politisk aktiv forud for sin udrejse af Syrien, idet hun har skrevet og delt regeringskritiske opslag på Facebook, og deltaget i enkelte demonstrationer. Klageren frygter forfølgelse og overgreb som følge af, at hun har forladt sin stilling som offentlig ansat på et teknisk gymnasium for kvinder, hvor hun har undervist voksne kvinder i tegning, og som følge af, at hun har haft forskellige politiske aktiviteter. Klageren har efter sin indrejse i Danmark deltaget i cirka 5 demonstrationer mod det syriske regime, ligesom hun er medlem af foreningen [forening i Danmark], hvor hun dels har været med til at arrangere møder, dels har udtalt sig regimekritisk både på møder og over for medier. Flygtningenævnet lægger klagerens forklaring til grund. Flygtningenævnet finder efter de nu foreliggende baggrundsoplysninger, herunder Udlændingestyrelsens rapport: ”Syria, Consequences of leaving a public sector position without notice”, april 2021, at det må lægges til grund, at klageren vil blive tilbageholdt og afhørt ved en tilbagevenden til Syrien, herunder om hvorfor hun forlod arbejdspladsen. Når dette sammenholdes med de foreliggende baggrundsoplysninger om de syriske myndigheders overgreb for eksempel ved afhøringer og fængslinger mv., finder Flygtningenævnet, at det er sandsynliggjort, at klageren er i reel risiko for overgreb ved en tilbagevenden til Syrien som følge af, at hun under de angivne omstændigheder har forladt sit arbejde. Flygtningenævnet finder, at klageren forlod sit arbejde som følge af, at hun frygtede at være blevet eksponeret over for de syriske myndigheder som følge af regimekritiske kommentarer, og at hun i Danmark har fortsat med at give udtryk for sin regimekritiske holdning, herunder gennem sin tilknytning til foreningen [forening i Danmark], og at hun derved er blevet eksponeret gennem forskellige medier. Det må antages, at denne virksomhed er kommet til de syriske myndigheders kendskab. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren risikerer forfølgelse som følge af sine regimekritiske aktiviteter, og at hun således risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af 12. oktober 2020, således at klageren skal meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2021/74/HMU