Nævnet meddelte i juni 2021 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og der skal herefter i medfør af udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt klageren kan udsendes efter udlændingelovens § 31. Klageren er etnisk kurder og oprindeligt sunni-muslim af trosretning fra [by A], [provins], Iran. Klageren har været medlem af KDPI i Iran. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive henrettet af myndighederne. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han stillede op som kandidat til et byrådsvalg, og at han herefter blev beskyldt for at være i kontakt med sin farbror, som var aktivt medlem af KDPI. Klageren har også oplyst, at han klagede over valgresultatet, at han gjorde opmærksom på, at der var sket valgsvindel. Klageren har videre oplyst, at han som følge heraf blev tilbageholdt og udsat for overgreb under fængslingen. Klageren har endvidere oplyst, at han omkring 14 dage efter løsladelsen fra fængslet rejste til Irak og blev overtalt til at blive medlem af KDPI og blev et aktiv for KDPI. Flygtningenævnet finder ikke grundlag for at ændre den vurdering af klagerens asylmotiv, som er kommet til udtryk i Udlændingestyrelsens afgørelse [fra vinteren] 2017, hvor klageren blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Den omstændighed, at klageren nu er fremkommet med nye og ændrede oplysninger om sit oprindelige asylmotiv, kan således meget sandsynligt henføres til hans psykiske tilstand. Udlændingelovens § 31 er derfor til hinder for, at klageren udsendes til Iran. Spørgsmålet for nævnet er herefter, om det forhold, at klageren er dømt for strafbart forhold i Danmark og udvist af Danmark, er til hinder for, at der – uanset at betingelserne efter § 7, stk. 1, er opfyldt – meddeles klageren opholdstilladelse. Klageren er ved Retten i [by Bs] dom [i foråret] 2019 blevet idømt en behandlingsdom uden længstetid og udvist af Danmark med indrejseforbud i 6 år for bl.a. forsøg på grov vold efter straffelovens § 245, stk. 1, overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, overtrædelse af våbenloven og en lang række forhold vedrørende tilsidesættelse af tilhold. Anklagemyndigheden har vurderet, at klageren ved en strafferetlig sanktion var blevet idømt mellem 4 og 6 måneders fængsel. Klageren er endvidere ved Retten i [by Cs] dom [i efteråret] 2019 fundet skyldig i ved flere lejligheder at have overtrådt sin meldepligt. Der blev ved denne dom besluttet at opretholde foranstaltningen [fra foråret] 2019, ligesom klageren på ny blev udvist af Danmark med indrejseforbud i 6 år. Det følger af udlændingelovens § 10, stk. 3, at han herefter ikke kan meddeles opholdstilladelse efter §§ 7 og 8, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor. Da klageren isoleret set ville kunne meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, skal afvejningen af udlændingens straffedom for forhold begået i Danmark foretages i overensstemmelse med flygtningekonventionen. Efter flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2, skal det derfor tillige indgå i vurderingen efter udlændingelovens § 10, stk. 3, om forbrydelsen er ”særlig farlig”, og om udlændingen af den grund må betragtes som en fare for samfundet. Klageren er fundet skyldig i bl.a. forsøg på overtrædelse af straffelovens § 245, stk. 1. Efter en samlet vurdering af karakteren af navnlig dette forhold finder nævnet, at klageren – uanset om man måtte anse dette forhold som en særlig farlig forbrydelse – ikke kan anses at være til fare for det danske samfund. Ved vurderingen heraf har nævnet henset til de omstændigheder, hvorunder bl.a. dette forhold blev begået, ligesom der er lagt vægt på, at klageren modtager behandling for de psykiske lidelser, som han led af i forbindelse med den begåede kriminalitet. Flygtningenævnet finder på den anførte baggrund, at klageren ikke kan udelukkes fra asyl i medfør af udlændingelovens § 10, stk. 3. Flygtningenævnet meddeler derfor klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2021/38/ACA