syri2021129

Nævnet meddelte i juni 2021 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelige statsborger og hendes to mindreårige børn fra Syrien. Indrejst i januar 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Den kvindelig klager er etnisk araber og sunnimuslim fra Aleppo, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark den [dato] januar 2015, og at hun [i udgangen af] 2016 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Klageren har [i udgangen af] 2020 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hun, efter ægtefællens udrejse af Syrien, er blevet opsøgt to gange ugentligt i perioden fra [sommeren til efteråret] [årstal] af de syriske myndigheder, der har spurgt efter ægtefællen. Myndighedspersonerne spurgte hver gang til, hvor ægtefællen befandt sig, hvilket klageren formoder var fordi, de ville have bestikkelse. I [årstal] blev klageren opsøgt af to personer fra klagerens ægtefælles advokatforening, der spurgte til ægtefællens opholdssted, samt hvorfor han var forsvundet uden at sige det. Personerne frygtede, at ægtefællen var begyndt at arbejde som advokat for nogle af grupperingerne i Syrien. Klageren fortalte dem, at ægtefællen var rejst til Damaskus på grund af sit arbejde, hvorefter de forlod bopælen. Efter noget tid kom der igen to personer fra [profession]foreningen og spurgte til ægtefællen, hvor klageren svarede, at han var udrejst til Danmark. Noget tid herefter udrejste klageren og hendes børn af Syrien, da hun ikke længere følte sig sikker i hjemlandet. Efter indrejsen i Danmark har klageren erfaret, at hendes ægtefælle er blevet smidt ud af en [profession]forening i Syrien, som han var medlem af. Dette er efterfølgende blevet meddelt til de syriske grænsevagter. Herudover har hendes ægtefælle ytret sig regeringskritisk på de sociale medier samt blevet aktivist i [organisation]. Den mandlige klager er etnisk araber og sunnimuslim fra Aleppo, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer og har ikke før indrejsen i Danmark været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark den [dato] juni 2014, hvor han som asylmotiv henviste til sin sygdom, der ikke er tilstrækkelig behandlingsmuligheder for i Syrien og samtidig til de generelle forhold i Syrien. Han blev den [dato] juni 2014 meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren har [i udgangen af] [årstal] klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han i [årstal] blev smidt ud af en [profession]forening i Aleppo, og at han som følge heraf frygter at blive udsat for repressalier af de syriske myndigheder. Klageren har endvidere oplyst, at han efter indrejsen i Danmark er blevet politisk aktivist, og at han i den forbindelse har postet regeringskritisk materiale på de sociale medier. Klageren har endvidere oplyst, at han har arbejdet frivilligt for [organisation]. Endelig har klageren oplyst, at han frygter, at hans søn vil blive indkaldt til militærtjeneste. Klageren har herom oplyst, at hans ven ved navn [A] i [årstal] oplyste klageren, at han i [udgangen af] [årstal] var blevet smidt ud af den [profession]forening, han var medlem af, og at foreningen efterfølgende havde orienteret de syriske grænsevagter herom. Klageren har oplyst, at han blev smidt ud, fordi han forlod Syrien uden tilladelse, og fordi han under opholdet i Danmark har ytret sig negativt om det syriske regime på sin Facebook profil. Som følge af dette er klageren blevet slettet fra [profession]listen og har mistet sin [profession] immunitet. For så vidt angår sine regeringskritiske aktiviteter på de sociale medier har klageren oplyst, at han efter indrejsen i Danmark er blevet politisk aktivist. Klageren har siden [årstal] arbejdet frivilligt for [organisation], som de syriske myndigheder anser som fjendtlig, ligesom klageren giver sin mening om konflikten i Syrien til kende på de sociale medier. På de sociale medier har klageren blandt andet kritiseret det syriske regime, ligesom han har skrevet, at han anser den russiske hær og den iranske revolutionsgarde som besættelsesstyrker i Syrien. Klageren har endvidere deltaget i et møde med [organisation], hvor den daværende generalsekretær, [B], var på besøg i Danmark, hvilket klageren og hans ven delte på Facebook. Som følge af sine regeringskritiske aktiviteter har klageren flere gange modtaget telefoniske trusler fra bekendte og andre personer, hvor han blandt andet er blevet beskyldt for at være landsforræder. Klageren har endelig oplyst, at hans familiemedlemmer i Syrien, herunder hans ægtefælle, er blevet opsøgt af de syriske myndigheder, der har spurgt til klageren og hans opholdssted. Myndighederne har endvidere bedt klagerens familie om at få klageren til at stoppe med at samarbejde med [organisation], som de anser som fjendtlig og ulovlig, samt at stoppe med at lægge regeringskritisk materiale ud på de sociale medier. Flygtningenævnet finder ikke, at kunne lægge til grund, at den mandlige klager var individuelt forfulgt ved sin udrejse af Syrien. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at den mandlige klager ved oplysnings- og motivsamtalen [i sommeren] [årstal] som asylmotiv har angivet, at han frygtede at dø af sin sygdom, som han ikke kunne få behandlet i Syrien, og at frygtede at blive slået ihjel som følge af de konstante kamphandlinger i Syrien. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at klagerne ikke har sandsynliggjort, at henvendelsen fra myndighederne til den kvindelige klager skyldes den mandlige klagers hjælp til sårede inden hans udrejse, hans udrejse eller at han angiveligt var smidt ud af [profession]foreningen i Aleppo. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at den mandlige og kvindelige klager begge er udrejst legalt af Syrien. Flygtningenævnet finder imidlertid at kunne lægge til grund, at den mandlige klager efter sin indrejse i Danmark i hvert fald fra [årstal] har været politisk aktiv som modstander af det syriske styre, herunder ved at være oplægsholder ved en lang række events og ved opslag af en lang række regimekritiske opslag på Facebook, hvorved der er risiko for, at han vil blive eksponeret i forhold til de syriske myndigheder som værende modstander af det syriske styre. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at der fortsat er grund til at anvende forsigtighedsprincippet ved vurderingen af asylansøgere fra Syrien. På den angivne baggrund og eksponering og efter en samlet vurdering må det lægges til grund, at i hvert fald den mandlige klager vil blive tilbageholdt og afhørt nærmere om sin baggrund og sine politiske aktiviteter ved en tilbagevenden til Syrien. Når dette sammenholdes med de foreliggende baggrundsoplysninger om de syriske myndigheders overgreb f.eks. ved afhøringer, finder Flygtningenævnet det sandsynliggjort, at den mandlige klager ved en tilbagevenden til Syrien risikerer forfølgelse som følge af, at de syriske myndigheder anser ham som politisk aktiv og modstander af det syriske styre. Flygtningenævnet meddeler derfor klagerne opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2021/129/sme