Nævnet meddelte i juli 2021 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig. Sagen er sambehandlet med Soma/2021/35, Soma/2021/36, Soma/2021/37, Soma/2021/39 og Soma/2021/40. Ansøgeren er født i Danmark. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og muslim. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens far og mor har som asylmotiv på vegne af ansøgeren henvist til, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia risikerer at blive slået ihjel af al-Shabaab. Ansøgerens far og mor har til støtte herfor oplyst, at ansøgerens far har en konflikt med al-Shabaab. Ansøgerens far og mor har som asylmotiv på vegne af ansøgeren endvidere henvist til, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia risikerer at blive tvangsomskåret. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren risikerer forfølgelse som følge af sin fars konflikt med al-Shabaab. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgerens forældre har forklaret divergerende og udbyggende herom. Ansøgerens far har således under sin oplysnings- og motivsamtale [i efteråret] 2013 forklaret, at han efter sin flugt til [en by] i Etiopien kontaktede ansøgerens mor telefonisk, og at hun fortalte, at de personer, der efterstræbte ham, flere gange havde spurgt efter ham og havde truet familien, og at ansøgerens mor og farmor og fik solgt huset i løbet af 10 dage, hvorefter de rejste. Ansøgerens mor har [i starten af] 2019 forklaret, at hun flygtede fra bopælen 20 minutter efter, at al-Shabaab havde forladt den, og at hun ikke har oplyst, at al-Shabaab efterfølgende kom på bopælen for at lede efter ansøgerens far. Ansøgerens forældre har forklaret udbyggende under mødet i Flygtningenævnet, idet de begge har forklaret, at ansøgerens far blev strejfet af et skud, da han flygtede fra hjemmet. Ansøgerens far har imidlertid ikke tidligere forklaret herom, og ansøgerens mor har under samtalen [i starten af] 2019 forklaret, at hun ikke ved, om mændene fra al-Shabaab ramte hendes ægtefælle. Disse udbygninger og divergenser svækker ansøgerens forældres generelle troværdighed. Flygtningenævnet kan derfor ikke lægge forklaringerne om en konflikt med al-Shabaab til grund. Ansøgerens forældre har endvidere som asylmotiv henvist til risikoen for at hun, som er 5 år gammel, vil blive udsat for omskæring, hvis hun vender tilbage til Somalia. Flygtningenævnet bemærker, at det fremgår af Udlændingestyrelsens rapport Somalia – Female Genital Mutilation (FGM), udgivet i februar 2021, at: “Sources argued that in order to sustain the pressure from society, the family needs to be very resourceful and well-educated. Further, they mentioned that a family as well as the girl, needs to have a resourceful network with a similar attitude towards FGM, because much of the pressure comes from networks. … FGM in Somalia is a custom, entrenched in Somali society due to economic, cultural, religious and social factors. Because the ritual is imbued with such significance to society, the individual is met with a variety of expectations from the broader family, the clan and others, and this makes it difficult for the parents to shield the individual from undergoing FGM. Available data has over time shown a universal practice of FGM in Somalia, with a 97.9 % prevalence in 2006 and 99.2 % prevalence in the 2020-study from the SHDS.” Flygtningenævnet bemærker, at ansøgerens mor ikke har gået i skole, og at hendes far har gået i skole i mindre end et år. Ansøgerens mor fremtrådte ikke under mødet i Flygtningenævnet som en ressourcestærk kvinde. Ansøgerens far har forklaret, at han i Somalia vil foretrække det mindre onde at lade sine døtre blive omskåret frem for at blive udsat for social udstødelse. Som følge heraf finder Flygtningenævnet, at det er sandsynliggjort, at ansøgeren, vil være i risiko for at blive udsat for kvindelig omskæring, hvis hun skal tage ophold i Somalia. Hun opfylder derfor betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Soma/2021/38/MIMA