Nævnet meddelte i juli 2021 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Somalia. Sagen er sambehandlet med Soma/2021/36, Soma/2021/37, Soma/2021/38, Soma/2021/39 og Soma/2021/40. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren har oplyst at være etnisk somali, tilhørende [klan] og sunni muslim fra [landsby], Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, da hendes ægtefælle er efterstræbt af al-Shabaab. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hendes svoger arbejdede for regeringen og gav denne oplysninger om et bombeangreb udført af al-Shabaab, hvilket førte til, at al-Shabaab efterfølgende slog svogeren ihjel. Al-Shabaab opsøgte herefter ansøgerens ægtefælle, hvorfor ægtefællen flygtede. […] Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren risikerer forfølgelse som følge af sin ægtefælles konflikt med al-Shabaab. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren og hendes ægtefælle har forklaret divergerende og udbyggende herom. Ansøgerens ægtefælle har således under sin oplysnings- og motivsamtale [i efteråret] 2013 forklaret, at han efter sin flugt til [en by] i Etiopien kontaktede sin ægtefælle telefonisk, og at hun fortalte, at de personer, der efterstræbte ham, flere gange havde spurgt efter ham og havde truet familien, og at ansøgeren og hendes ægtefælles mor fik solgt huset i løbet af 10 dage, hvorefter de rejste. Ansøgeren har [i starten af] 2019 forklaret, at hun flygtede fra bopælen 20 minutter efter, at al-Shabaab havde forladt den, og at hun ikke har oplyst, at al-Shabaab efterfølgende kom på bopælen for at lede efter hendes ægtefælle. Ansøgeren og hendes ægtefælle har forklaret udbyggende under mødet i Flygtningenævnet, idet de begge har forklaret, at ansøgerens ægtefælle blev strejfet af et skud, da han flygtede fra hjemmet. Ansøgerens ægtefælle har imidlertid ikke tidligere forklaret herom, og ansøgeren har under samtalen [i starten af] 2019 forklaret, at hun ikke ved, om mændene fra al-Shabaab ramte hendes ægtefælle. Disse udbygninger og divergenser svækker ansøgerens og hendes ægtefælles generelle troværdighed. Flygtningenævnet kan derfor ikke lægge forklaringerne om en konflikt med al-Shabaab til grund. […] Ansøgeren har endelig som asylmotiv henvist til risikoen for at hendes to døtre på 12 og 5 år vil blive udsat for omskæring, hvis de vender tilbage til Somalia. Flygtningenævnet bemærker, at det fremgår af Udlændingestyrelsens rapport Somalia – Female Genital Mutilation (FGM), udgivet i februar 2021, at: “Sources argued that in order to sustain the pressure from society, the family needs to be very resourceful and well educated. Further, they mentioned that a family as well as the girl, needs to have a resourceful network with a similar attitude towards FGM, because much of the pressure comes from networks. … FGM in Somalia is a custom, entrenched in Somali society due to economic, cultural, religious and social factors. Because the ritual is imbued with such significance to society, the individual is met with a variety of expectations from the broader family, the clan and others, and this makes it difficult for the parents to shield the individual from undergoing FGM. Available data has over time shown a universal practice of FGM in Somalia, with a 97.9 % prevalence in 2006 and 99.2 % prevalence in the 2020-study from the SHDS.” Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren ikke har gået i skole, og at hendes ægtefælle har gået i skole i mindre end et år. Ansøgeren fremtrådte ikke under mødet i Flygtningenævnet som en ressourcestærk kvinde. Ansøgerens ægtefælle har forklaret, at han i Somalia vil foretrække det mindre onde at lade pigerne omskære fremfor at blive udsat for social udstødelse. Som følge heraf finder Flygtningenævnet, at det er sandsynliggjort, at ansøgerens døtre, [X] og [Y], vil være i risiko for at blive udsat for kvindelig omskæring, hvis de skal tage ophold i Somalia. Døtrene opfylder derfor betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor som konsekvens af familieforholdet ansøgeren opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Soma/2021/35/MIMA