hjem20205

Nævnet stadfæstede i december 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig ansøger. Indrejst på et tidspunkt forud for efteråret 2017. Flygtningenævnet udtalte: ”Det fremgår af sagen, at ansøgeren til Udlændingestyrelsen har oplyst, at han er statsløs fra So-malia. Ansøgeren har hertil forklaret, at han er født i Somalia og har en etiopisk mor og en soma-lisk far, samt at han ikke er blevet registreret i Somalia ved fødslen. Ansøgeren har videre oplyst, at han har boet i Somalia i en årrække, hvorefter han flygtede til Kenya. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han er etnisk badjuni. Det fremgår videre af sagen, at ansøgeren har oplyst, at han har været tilknyttet al-Shabaab. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbageven-den til Somalia og Kenya frygter, at han vil blive tvangshvervet til al-Shabaab, eller at han vil blive slået ihjel af al-Shabaab. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter de somaliske myn-digheder. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han frygter at agenten, som betalte for ansøge-rens udrejse, vil slå ham ihjel. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han tidligere har været tilknyttet al-Shabaab, og at han er flygtet fra al-Shabaab. Ansøgeren har videre oplyst, at han frygter, at agenten, som betalte for ansøgerens udrejse, vil slå ham ihjel, fordi ansøgeren skylder ham penge. Flygtningenævnet kan efter bevisførelsen for nævnet i det hele tiltræde Udlændinge-styrelsens vurdering [fra efteråret] 2018, hvorefter ansøgeren hverken har sandsynliggjort sin identitet eller sit asylmotiv og derfor ikke har opfyldt sin pligt efter udlændingelovens § 40, stk. 1, til at meddele de oplysninger, der er nødvendige til bedømmelse af, om en tilladelse efter lo-ven kan gives. Nævnet kan således tiltræde, at ansøgeren under sin asylsag har forklaret diverge-rende på flere centrale punkter herunder om, hvornår han har opholdt sig i henholdsvis Somalia og/eller Kenya. Hertil kommer, at ansøgeren opholdt sig og arbejdede ulovligt i Danmark i en periode forud for, at han efter sin anholdelse i [efteråret] 2017 ansøgte om asyl, og at han i for-bindelse med anholdelserne både i [efteråret] 2017 og i [efteråret] 2020 til politiet oplyste, at han er fra Kenya. Uanset at det på denne baggrund ikke kan fastlægges, hvilket land der er ansøge-rens hjemland, finder Flygtningenævnet ikke grundlag for at hjemvise sagen til Udlændingesty-relsen. Flygtningenævnet finder på denne baggrund ikke grundlag for at meddele ansøgeren asyl i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster der-for Udlændingestyrelsens afgørelse.” hjem/2020/5/ACA