syri202080

Nævnet meddelte i november 2020 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte:"Klageren er etnisk arabisk og sunni-muslim af trosretning fra [By], [Område], Syrien. Klageren har oplyst at have virket som [offentligt hverv] i [By] i perioden 2012 til 2014. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [efteråret] 2014, og at han [vinteren] 2015 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren har [sommeren] 2019 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at klageren har været [offentligt hverv] i [By], og at han ved en tilbagevenden vil være i alvorlig risiko for asylretlig forfølgelse. Klageren har herom oplyst, at han var [offentligt hverv] i byen fra 2012 til 2014. Dertil har klageren oplyst, at klageren modtog et brev indeholdende en trussel, hvori det fremgik at oppositionen ville slå ham ihjel, hvis ikke han forlod byen. Den efterfølgende dag blev hans bil stjålet, hvorfor regeringen troede, at han frivilligt havde overdraget denne til oppositionen. Klageren har yderligere oplyst, at han underrettede regeringen om den stjålne bil, og at han på denne bagrund blev indkaldt til et møde. Klageren måtte derfor forlade landet. Flygtningenævnet kan lægge klagerens forklaring til grund. Klageren har forklaret, at hans opgaver som [offentligt hverv] var civilretlige og hovedsageligt af administrativ karakter. Klageren har videre forklaret, at han ikke var medlem af Baath-partiet men blev udpeget som [offentligt hverv] af lokalrådet på anbefaling af guvernøren, idet han repræsenterede den største klan, og at han under urolighederne og kampene frem til sin udrejse i 2014 i større og større omfang "kom i klemme" mellem regimet og oprørerne og til sidst valgte at udrejse, efter at han havde modtaget trusler og efter, at hans tjenestebil var blevet stjålet. Under hensyn hertil og til, at klageren uden tilladelse har forladt sin profilerede stilling som offentligt ansat, finder Flygtningenævnet, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse fra myndighederne. Flygtningenævnet finder ikke, at der foreligger omstændigheder, der indikerer udelukkelse, jf. udlændingelovens § 10. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1." Syri/2020/80/MSI