Nævnet stadfæstede i januar 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsløs palæstinenser fra Libanon. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er statsløs palæstinenser, etnisk araber og sunni-muslim født og opvokset i Nahr al-Bared, Tripoli, Libanon, hvor hun boede, frem til hun var 17 år gammel. Herefter opholdte hun sig i Yarmouk-lejren, Damaskus i Syrien frem til 2012, hvorefter hun igen flyttede til Nahr al-Bared i Libanon fra 2012 til 2014. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter, at hun vil blive tilbageholdt, fængslet eller slået ihjel af de syriske myndigheder. Ansøgeren har videre henvist til, at hun frygter de generelle forhold i både Syrien og Libanon, idet forholdende for statsløse palæstinensere er blevet forværret de seneste år. Ansøgeren har endelig henvist til, at hun ikke kan indrejse i Libanon, og at hun ikke kan få hjælp fra UNRWA i Libanon, idet hun er registreret i Syrien. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hendes børn har deltaget i demonstrationer i Syrien, og at hun i den forbindelse er blevet opsøgt af de syriske myndigheder. Ansøgeren har videre til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hun er blevet forfulgt af en mand, som arbejder for de syriske myndigheder, og at han har opsøgt hende i Libanon i september og oktober 2014. Ansøgeren har videre oplyst, at de libanesiske myndigheder samarbejder med de syriske myndigheder. Ansøgeren har endelig oplyst, at der både i Syrien og Libanon generelt er usikkert. Den 29. august 2018 offentliggjorde Flygtningenævnet på nævnets hjemmeside, at Flygtningenævnets koordinationsudvalg har besluttet at ændre nævnets hidtidige praksis i asylsager vedrørende statsløse palæstinensere fra Libanon og fra den øvrige del af UNRWAs mandatområde, således at en statsløs palæstinenser fra de pågældende områder, der har haft adgang til UNRWAs beskyttelse eller bistand, og som frivilligt har forladt området, er udelukket fra beskyttelse efter flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 1. pkt. Har den pågældende derimod været tvunget til at forlade området eller tilsvarende er afskåret fra at vende tilbage, vil vedkommende automatisk være omfattet af flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 2. pkt. Flygtningenævnet finder, som Udlændingestyrelsen, at ansøgeren er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 1. pkt. og dermed som udgangspunkt udelukket fra at opnå beskyttelse efter konventionen. Der er herved henset til, at ansøgeren har oplyst, at hun har modtaget assistance fra UNWRA i form af penge til køb af mad, betaling af husleje og har modtaget sundhedsbehandling i UNWRA-klinikken i Nahr al-Bared og har fået udstedt et UNRWA-familiekort, hvoraf ansøgeren fremgår. Ansøgeren har endelig oplyst at være udrejst af Libanon og ved indrejse i Danmark, at have legitimeret sig med Libanesisk rejsedokument og visum til Danmark. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 2. pkt. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på de samme forhold, som fremgår af Flygtningenævnets afgørelse [fra foråret] 2016. Ansøgeren er ikke fremkommet med yderligere oplysninger omkring sit asylmotiv. Oplysninger om ansøgerens helbredsforhold kan ikke føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet kan herefter lægge til grund, at ansøgeren ikke har været tvunget til at forlade UNRWA´s operationsområde eller tilsvarende være afskåret fra at vende tilbage, fordi ansøgeren skulle have befundet sig i en alvorlig personlig usikkerhedstilstand. Flygtningenævnet finder, at de generelle forhold for statsløse palæstinensere i Libanon kan være svære, såvel sikkerhedsmæssigt, som socioøkonomisk, men at dette ikke kan begrunde en anden vurdering. Uanset det fremstår vanskeligt at arrangere en udrejse til Libanon fremgår det af de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder Udlændingestyrelsens landerapport marts 2020, Readmission of Palestinian Refugees from Lebanon, blandt andet, at et europæisk land er lykkedes med at returnere 18 afviste asylansøgere til Libanon og at disse alle var frivillige tilbagevenden. Endvidere fremgår:”in cases of voluntary return of PRLs (Palestinian Refugees from Lebanon) in which no foreign authorities were involved in the process of return, the MFA (Ministry of Foreign Affairs and Emigrants) would approve the returns to Lebanon.” På ovennævnte baggrund tiltræder Flygtningenævnet, at ansøgeren er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 1. pkt., men at hun ikke er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 2. pkt., idet hun ikke er afskåret fra at vende tilbage til Libanon, hvor hun har adgang til UNWRAs beskyttelse og bistand. Flygtningenævnet stadfæster derfor udlændingestyrelsens afgørelse.” stat/2021/2/ajev