Nævnet stadfæstede i februar 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger. Ansøgeren er mindreårig. Født i Danmark 2017. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren, der er tre år gammel, er etnisk somali og født i Danmark. Ansøgerens far er fra Luuq, Somalia, og tilhører klanen […], mens hendes mor er fra Mogadishu, Somalia, og tilhører klanen […]. Begge ansøgerens forældre er muslimer af religiøs overbevisning. Ansøgerens forældre har som asylmotiv henvist til, at de frygter, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia er i risiko for at blive tvangsomskåret. Til støtte herfor har ansøgerens forældre oplyst, at omskæring er normalt i Somalia, og at de er imod omskæring. Ansøgerens far har oplyst, at han vil kæmpe for ansøgeren, men at han ikke vil kunne modsætte sig omskæring af ansøgeren. Han har videre oplyst, at der findes grupper i Somalia, der omskærer piger, og at han risikerer at blive slået ihjel, hvis han modsætter sig disse grupper. Ansøgerens mor har oplyst, at hun er imod omskæring, fordi det ikke er godt for helbredet. Hun har videre oplyst, at hun selv er omskåret, og det samme er ansøgerens halvsøster. Ansøgerens mor mener ikke, at hun vil være i stand til at modsætte sig omskæring af ansøgeren, fordi hun kommer fra en minoritetsklan. Endelig har ansøgerens forældre oplyst, at ansøgeren ikke kan blive gift, hvis hun ikke er omskåret. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at der ved ansøgerens tilbagevenden til Somalia er en konkret og velbegrundet frygt for, at ansøgeren vil være i risiko for omskæring. Både ansøgerens mor og far har forklaret til deres samtaler med Udlændingestyrelsen og i Flygtningenævnet, at de er imod omskæring. Ansøgers mor har forklaret, at hun ikke frygter, at nogle familiemedlemmer vil omskære ansøgeren, men at mulige slægtninge vil få nogle andre personer eller naboen til at omskære ansøger. Hun vil gøre alt for at stoppe en omskæring af ansøgeren. Ansøgerens far har i sin forklaring til Udlændingestyrelsen og i Flygtningenævnet oplyst, at han vil kæmpe for ansøgeren, men det er ikke muligt at modsætte sig. Han vil blive skudt, hvis han modsætter sig. Flygtningenævnet finder, at der efter det fremkomne ikke kan antages at ville være et pres fra ansøgerens familie for at omskære ansøgeren, og at det alene beror på ansøgers forældres formodning, at slægtninge vil få andre personer eller naboen til at omskære ansøger. Ansøgerens mor og far må i fællesskab anses som ressourcestærke personer, som vil være i stand til at modstå et eventuelt pres fra omgivelserne. Det er endvidere henset til, at det af de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder Udlændingestyrelsens Temarapport ”South Central Somalia – Female Genital Mutilation/cutting” fra januar 2016 fremgår, at myndighederne i Somalia har forbudt omskæring, og at al-Shabaab også er imod omskæring. Risikoen for omskæring beror således ikke på myndighederne eller andre magthavere, men på familiens og omgivelsernes forventninger og eventuelle pres. Endvidere fremgår, at det er muligt for kvinder at modstå omskæring af deres døtre, og at det afhænger af moderens personlighed, om hun er i stand til at modstå et eventuelt psykologisk pres for omskæring. Flygtningenævnet finder endelig, at den generelle sikkerhedssituation i Somalia ikke er af en sådan karakter, at ansøgeren kan meddeles opholdstilladelse med henvisning hertil, jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 3. Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at ansøgerens forældre ikke har sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2021/8/ajev