soma202113

Nævnet stadfæstede i februar 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia samt hendes fem medfølgende børn. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: "Ansøgeren er etnisk somali og sunni-muslim af trosretning fra [By1], Somalia. Klageren har senest inden udrejsen af Somalia boet i [By2]. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at hendes døtre vil blive omskåret, og at hendes sønner vil blive tvangsrekrutteret af al-Shabaab. Yderligere har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at hun frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab. Endelig har ansøgeren henvist til de generelle forhold i Somalia. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hendes familie oprindeligt kom fra [By1], som er en landsby uden for [By2], hvor folk lever traditionelt. Ansøgeren frygter derfor, at hendes døtre vil blive omskåret, såfremt ansøgerens familie vender tilbage til [By1]. Særligt frygter ansøgeren, at hendes mor vil omskære døtrene. Videre har ansøgeren oplyst, at hun frygter, at al-Shabaab vil slå hende og hendes ægtefælle ihjel, fordi ægtefællen tidligere havde en konflikt med dem. På et ukendt tidspunkt i 2012 blev ansøgerens og ægtefællens bopæl opsøgt om natten af medlemmer fra al-Shabaab. Disse personer tog ægtefællen med. Ansøgeren hørte først igen fra sin ægtefælle, da han var flygtet til Danmark. I denne forbindelse frygter ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia, at hendes sønner vil blive tvangsrekrutteret af al-Shabaab. Flygtningenævnet bemærker for så vidt angår ansøgerens frygt for, at hendes døtre vil blive omskåret, at myndighederne i Somalia har forbudt omskæring, og at al-Shabaab også er imod omskæring. Risikoen for omskæring beror således ikke på myndighederne eller magthaverne, men på familiens og omgivelsernes forventninger og eventuelle pres. Ansøgeren og dennes ægtefælle har afgivet forklaring for Flygtningenævnet, og de fremstår som ressourcestærke og har begge erklæret, at de er modstandere af omskæring. På denne baggrund og under henvisning til det foreliggende baggrundsmateriale, finder Flygtningenævnet, at ansøgeren og dennes ægtefælle vil være i stand til at beskytte deres døtre mod omskæring, uanset at ansøgerens mor angiveligt udfører omskæring af piger. Det forhold, at ansøgeren frygter, at hendes døtre ved en tilbagevenden kan blive udstødt af lokalsamfundet som følge af, at de ikke er blevet omskåret, kan ikke føre til et andet resultat. For så vidt angår ansøgerens frygt for, at hendes sønner vil være i risiko for at blive tvangsrekrutteret til al-Shabaab, finder nævnet, at dette alene beror på ansøgeren egen formodning. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren aldrig har haft problemer med al-Shabaab. Nævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgerens ægtefælle har konflikter med al-Shabaab, og nævnet finder, at hverken ansøgeren eller dennes ægtefælle kan anses for profileret i forhold til al-Shabaab. Det fremgår af baggrundsoplysningerne, herunder rapporten ”Udlændingestyrelsen og Dansk Flygtningehjælp. South and Central Somalia. Security Situation, al-Shabaab Presence, and Target Groups. Report based on interviews in Nairobi, Kenya, 3 to 10 december 2016” fra 8. marts 2017, at tvangsrekruttering som udgangspunkt ikke længere finder sted, men at rekruttering sker gennem motivation, gruppepres og økonomisk incitament. De generelle forhold i Somalia kan ikke i sig selv begrunde, at der meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Efter Flygtningenævnets baggrundsoplysninger har de generelle forhold i [By2] ændret sig således, at ikke enhver ved sin blotte tilstedeværelse vil være i risiko for over-greb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 3, ligesom [By2] er under AMISON’s kontrol. Selv om forholdene fortsat er skrøbelige og uforudsigelige, er ændringerne ikke af helt midlertidig karakter. Herefter har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at hun og hendes børn ved en tilbagevenden til Somalia risikerer konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2." Soma/2021/13/MSI