stat202028

Nævnet stadfæstede i august 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsløs palæstinenser fra Libanon. Indrejst i 2018. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og sunni-muslim fra Tyr, Libanon. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Libanon frygter at blive slået ihjel af Hizbollah, idet gruppen tidligere har forsøgt at rekruttere ham til at kæmpe for Syrien, og idet han er i besiddelse af hemmelige oplysninger om gruppen. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han i 2012 eller 2014 begyndte at arbejde som chauffør for Hizbollah. I 2015/2016 begyndte ansøgeren at transportere personer fra Hizbollah og våben til Syrien. Ansøgeren stoppede sit arbejde som chauffør i 2017, hvorefter personer fra Hizbollah begyndte at opsøge ham, hvor de indirekte truede og pressede ham til at fortsætte med at arbejde for dem. [En nærmere angiven dato i starten af vinteren] 2018 udrejste ansøgeren legalt af Libanon med visum til Danmark. I den efterfølgende periode på omkring ni dage opsøgte personer fra Hizbollah ansøgerens familie i Libanon omkring fire til fem gange. Efterfølgende har Hizbollah opsøgt ansøgerens familie i Libanon over 20 gange. Gruppen har ikke opsøgt ansøgerens familie siden [sommeren] 2019. Den 29. august 2018 offentliggjorde Flygtningenævnet på nævnets hjemmeside, at Flygtningenævnets koordinati-onsudvalg har besluttet at ændre nævnets hidtidige praksis i asylsager vedrørende statsløse palæsti-nensere fra Libanon og fra den øvrige del af UNRWA mandat-området, således at en statsløs palæ-stinenser fra de pågældende områder, der har haft adgang til UNRWA beskyttelse eller bistand, og som frivilligt har forladt området, er udelukket fra beskyttelse efter Flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 1. pkt. Har den pågældende derimod været tvunget til at forlade området, eller tilsva-rende er afskåret fra at vende tilbage, vil vedkommende automatisk være omfattet af Flygtninge-konventionen. Flygtningenævnet lægger på baggrund af ansøgerens forklaring og sagens oplysnin-ger i øvrigt til grund, at ansøgeren er statsløs palæstinenser, og at han er registreret ved UNRWA i Libanon og har haft adgang til UNRWA beskyttelse og bistand. Flygtningenævnet bemærker, at en statsløs palæstinenser fra UNRWA mandat-området, der har haft adgang til UNRWA beskyttelse eller bistand, og som søger asyl, som udgangspunkt er udelukket fra beskyttelse efter Flygtninge-konventionen, jf. artikel 1 D, 1. pkt., medmindre den pågældende opfylder de betingelser, der er angivet af EU-Domstolen i dom af 25. juli 2018 (Alheto-dommen). I præmis 86 i Alheto-dommen udtaler EU-Domstolen om bortfald af udelukkelsen bl.a.: ”[…] når det på grundlag af en individuel vurdering af samtlige relevante forhold viser sig, at den pågældende palæstinenser befinder sig i en alvorlig personlig usikkerhedstilstand, og at det er umuligt for UNRWA, hvis beskyttelse den berørte har påberåbt sig, at sikre den pågældende levevilkår, som er i overensstemmelse med organets opgave, hvorved denne palæstinenser på grund af omstændigheder, der ikke er udtryk for vedkom-mendes vilje, således tvinges til at forlade UNRWA’s operationsområde.” Har den pågældende så-ledes været tvunget til at forlade UNRWA’s operationsområde, eller tilsvarende er afskåret fra at vende tilbage, vil vedkommende automatisk være omfattet af Flygtningekonventionen. Flygtninge-nævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om, at han er efterstræbt af Hizbollah til grund, idet der henvises til, at ansøgeren på flere punkter har forklaret divergerende og usammenhængende, således at forklaringen fremstår utroværdig. Nævnet lægger vægt på, at ansøgeren under oplysnings- og motivsamtalen [en nærmere angiven dato i foråret] 2019 har forklaret, at han senest er blevet opsøgt af Hizbollah omkring to måneder før udrejsen, mens han over for nævnet derimod har forklaret, at han blev opsøgt sidste gang af Hizbollah 10 til 15 dage før sin udrejse. Ansøgeren har endvidere forklaret udbyggende om kontakten med Hizbollah, idet han under nævnsmødet har for-klaret, at Hizbollah gav ham tilbud om, at han kunne opbevare en kuffert med våben på ansøgerens bopæl. Ansøgeren har ikke tidligere under samtalerne med Udlændingestyrelsen forklaret herom. Nævnet lægger endvidere vægt på, at ansøgeren under oplysnings- og motivsamtalen har forklaret, at Hizbollah første gang opsøgte ansøgerens families bopæl seks til syv dage efter ansøgerens udrej-se, mens han under asylsamtalen [en nærmere angiven dato i efteråret] 2019 har forklaret, at den første opsøgning skete to til tre dage efter udrejsen. Ansøgeren har i øvrigt forklaret usammenhæn-gende om, hvorvidt Hizbollah har ransaget familiens bopæl efter hans udrejse. Under oplysnings- og motivsamtalen har han først forklaret, at Hizbollah har ransaget hele hjemmet, mens han senere under samtalen har oplyst, at der ikke blev foretaget ransagning. Under asylsamtalen har han ligele-des først forklaret, at der ikke blev foretaget ransagning, mens han senere under samtalen har oplyst, at han ved, at hans bopæl i Libanon er blevet ransaget. Overfor nævnet har ansøgeren forklaret, at Hizbollah har ransaget hele huset. Nævnet lægger i øvrigt vægt på, at ansøgeren er indrejst i Dan-mark [en nærmere angiven dato i starten af vinteren] 2018, men at han først, efter at han havde op-holdt sig i nogle måneder i Tyskland, har søgt om asyl [en nærmere angiven dato i foråret] 2019. Nævnet bemærker i øvrigt, at ansøgeren under nævnsmødet har besvaret flere spørgsmål på en af-glidende og usammenhængende måde for så vidt angår hans arbejde som chauffør for Hizbollah. Der er herefter ikke grundlag for at antage, at ansøgeren har været tvunget til at forlade Libanon eller vil være afskåret fra at vende tilbage, fordi ansøgeren har befundet sig i en alvorlig personlig usikkerhedstilstand. Nævnet finder heller ikke grundlag for at antage, at ansøgeren på grund af den nuværende situation i Libanon er afskåret fra at vende tilbage. Ansøgeren er herefter omfattet af artikel 1 D, 1. pkt., i Flygtningekonventionen, og han er således udelukket fra at opnå asyl i Dan-mark. Det lægges til grund, at ansøgeren frivilligt er udrejst af Libanon og på ny kan indrejse i Li-banon, hvor han kan tage lovligt ophold og på ny have adgang til beskyttelse eller bistand fra UNWRA. Flygtningenævnet stadsfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Stat/2020/28/lbv