irak202026

Nævnet stadfæstede i september 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Irak. Indrejst i 2017. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni-muslim fra Shekhan, Ninawa, Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved tilbagevenden til Irak frygter at blive slået ihjel, fordi hun har en konflikt med sin familie. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hendes familie ønsker at slå hende ihjel, idet hun flygtede med en mand, som er kristen, uden deres samtykke. Ansøgeren har endvidere oplyst, at hun mødte sin kæreste, [A], på internettet i 2013, og at hun kommunikerede med ham over internettet og telefonisk fra 2013 frem til deres første møde i 2017. I foråret 2017 mødtes ansøgeren med [A] på et hotel 3 gange, hvor de havde seksuelt samvær. Ansøgeren og [A] besluttede derefter, at de ville giftes, så de ikke havde et forhold uden for ægteskabet. I juni 2017 friede [A] og hans familie til ansøgerens familie, som afslog frieriet, idet [A] var [sprog]-talende, mens ansøgerens familie var [sprog]-talende. Derudover fandt ansøgerens familie ud af, at [A] var kristen, hvilket [A’s] egen familie heller ikke vidste. Da ansøgeren fortsat ønskede at blive gift med [A] blev hun slået af sin bror, [B], hvilket resulterede i, at ansøgeren måtte indlægges på et traumecenter i en uge. Ansøgeren har videre oplyst, at hendes fætter ønskede at blive gift med hende, og at hendes far accepterede dette. Ansøgeren frygtede derfor, at det ville blive opdaget, at hun ikke er jomfru, hvorfor ansøgeren flygtede med hjælp fra [A] og hans venner. Ansøgeren har videre oplyst, at hun siden sin udrejse har modtaget flere trusler fra sine familiemedlemmer om, at de ønsker at dræbe hende og [A]. Ansøgeren har videre som asylmotiv henvist til, at hun frygter ISIL. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at alle er bange for dem, og at hendes familie var flygtet fra dem. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund, idet forklaringen fremstår som konstrueret til lejligheden. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren – som anført af Udlændingestyrelsen – har forklaret divergerende om en række forhold, og at hun og hendes forlovede, [A], indbyrdes har afgivet divergerende forklaringer om helt centrale forhold, herunder vedrørende deres møder i Irak og om, hvem der var til stede fra [A’s] familie under frierierne. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren for Flygtningenævnet ikke har kunnet give en troværdig forklaring på, hvordan hun og [A] fik kontakt på Instagram, selv om de ikke har fælles venner og stammer fra to vidt forskellige områder i Irak, og selv om ansøgeren ikke havde fotos på Instagram, men kun et billede af en blomst. Flygtningenævnet har tillige lagt vægt på, at det ikke forekommer sandsynligt, at ansøgeren i arbejdstiden tre gange har kunnet mødes med [A] på et hotel og der have seksuelt samvær med ham, også når henses til den kontrol, som ansøgeren har forklaret, at hun har været underlagt af sin familie. Som Udlændingestyrelsen finder Flygtningenævnet det tillige utroværdigt, at ansøgeren og [A] flygtede i [A’s] fars bil, henset til at [A’s] familie da ikke ville have med ham at gøre og ligefrem efterfølgende sammen med ansøgerens familie udlovede en dusør for at slå ansøgeren og [A] ihjel. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at [A] siden 2010 syv gange har indgivet ansøgning om asyl i seks forskellige europæiske lande, hvilket også støtter, at ansøgeren og [A’s] forklaringer er konstruerede med henblik på at opnå opholdstilladelse i Danmark. Det forhold, at RED Safehouse på baggrund af ansøgerens egen forklaring har vurderet, at hun er i fare, og at hun er blevet udstyret med en overfaldsalarm af politiet, kan ikke føre til en anden vurdering. Sammenfattende har ansøgeren således ikke sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Irak vil være i risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Udlændingestyrelsen stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Irak/2020/26/EHD