soma202086

Nævnet stadfæstede i oktober 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig. Født i Danmark i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk mulat og muslim af religiøs overbevisning fra Jalalaqsi, Somalia. Ansøgeren tilhører klanen [klan]. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens mor har som asylmotiv henvist til, at hun frygter, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia bliver rekrutteret af al-Shabaab eller bliver slået ihjel i borgerkrigen eller af al-Shabaab. Ansøgerens mor har til støtte herfor oplyst, at al-Shabaab tvangsrekrutterer drenge, fra de er seks år gamle, og at ansøgeren let vil blive manipuleret, idet han ikke ved, hvordan han skal opføre sig i Somalia. Ansøgerens mor har videre oplyst, at der er bombardementer i Somalia, og at ansøgeren og hans søster vil være mere profilerede end andre somaliere, idet de har opholdt sig i Europa. Ansøgerens mor har videre oplyst, at AMISOM har kontrollen i ansøgerens hjemby, men at al-Shabaab har kontrollen, når det bliver mørkt. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia er i konkret og individuel risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Nævnet har herved lagt vægt på de samme grunde som Udlændingestyrelsen. Nævnet har således navnlig lagt vægt på, at al-Shabaab aldrig har henvendt sig til ansøgeren – der kun er 5 år gammel og således ikke tilhører den aldersgruppe af drenge, der ifølge baggrundsoplysningerne tvangsrekrutteres af al-Shabaab – og i øvrigt ikke kan anses særligt profileret i forhold til al-Shabaab. De generelle forhold i Somalia kan ikke begrunde asyl. EMRK art. 3, CCPR art. 6 og 7, Istanbul-konventionen og FN’s børnekonvention kan ikke føre til et andet resultat. Flygtningenævnet finder derfor, at betingelserne for opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2, ikke er opfyldt. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2020/86/CERA