Nævnet stadfæstede i november 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2016. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og shia-muslim af trosretning fra Salamiyah, Syrien. Ansøgeren har været medlem af partierne Baath og Alzubaa. Ansøgeren blev registreret som medlem af Baath-partiet omkring seks måneder før sin udrejse fra Syrien. Ansøgeren meldte sig ind i partiet, da hans fars side af familien altid har været tilhængere af Baath-regeringen, og da ansøgeren ville komme videre med sit liv, eftersom han endnu ikke var blevet familiesammenført med sin mor, som på daværende tidspunkt havde opholdt sig i Danmark i to år. Ansøgeren var aktiv for Baath-partiet, idet han fik tildelt små opgaver, hvor han skulle rydde op på vejene i byen Salamiyah. Da Islamisk Stat forsøgte at invadere Salamiyah, fik ansøgeren udleveret våben til at bekæmpe Islamisk Stat. Ansøgeren deltog i kamphandlinger mod Islamisk Stat fem til seks gange i de seks måneder han var medlem af Baath-partiet, inden han udrejste af Syrien. Ansøgeren affyrede skud mod medlemmer af Islamisk Stat. Ansøgeren foretog også andre militærlignende handlinger. Ansøgeren plejede at køre ud med sine fætre og affyre skud mod medlemmer af Islamisk Stat. Ansøgeren blev medlem af Alzubaa-partiet tre til fire måneder før sin udrejse fra Syrien. Ansøgeren blev aldrig kontaktet af partiet, og ansøgeren har derfor ikke foretaget nogen aktiviteter for partiet. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive rekrutteret af det syriske militær, at han frygter at blive fængslet eller dræbt af de syriske myndigheder, og at han frygter, at hans familie i Syrien vil gøre ham noget. Til støtte herfor har ansøgeren har ansøgeren anført, at han er i den militærpligtige alder, og at det på grund af krigen ikke er muligt at nægte militærtjeneste. Ansøgeren ønsker ikke at påføre andre mennesker skade. Endvidere har ansøgeren anført, at de syriske myndigheder vil opfatte ham som værende dobbeltmoralsk, fordi han udrejste af Syrien og har levet et frit liv i Danmark. Endelig har ansøgeren anført, at hans fars side af familien i Syrien var tilhængere af de syriske myndigheder, hvorimod hans mors side af familien ikke var tilhængere af myndighederne. Ansøgeren frygter, at han af sin fars side af familien vil blive anset som forræder, fordi han har nægtet militærtjeneste. Klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Der skal herefter træffes afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Ansøgeren er 18 år gammel og må derfor forventes ved en tilbagevenden til Syrien at kunne blive indkaldt til militærtjeneste. Flygtningenævnet lægger som Udlændingestyrelsen til grund, at ansøgeren af samvittighedsgrunde ikke ønsker, at aftjene værnepligt i det syriske militær. Ansøgeren er derfor isoleret set omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Ansøgeren er ved Vestre Landsrets dom af [foråret] 2020 idømt et års fængsel for overtrædelse af straffelovens § 245, stk. 1, jf. § 247, stk. 1 og 2, og for overtrædelse af knivlovens § 7, stk. 1, jf. § 1, ligesom ansøgeren også tidligere er straffet for personfarlig kriminalitet. Landsretten har i denne forbindelse fastslået, at en udvisning af ansøgeren med indrejseforbud i seks år ikke ville være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Spørgsmålet er herefter, om der kan meddeles ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt. Dette afhænger af om særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed taler derfor. Ansøgeren er indrejst som 14-årig og har således befundet sig i Danmark i omkring fire år. Han taler arabisk, han har ikke stiftet selvstændig familie, han har ikke tilknytning til arbejdsmarkedet, og han har ikke gennemført en uddannelse. Hans mor bor i Sverige og hans far og søskende i Danmark. Efter det oplyste har han stort set ikke boet sammen med sin familie efter sin ankomst til Danmark. Da han endvidere ved den nævnte Vestre Landsretsdom er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet, tiltræder Flygtningenævnet, at ansøgeren er udelukket fra beskyttelse efter udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Syri/2020/79/EDO