stat202017

Nævnet stadfæstede i juli 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsløs palæstinenser fra Libanon. Indrejst i 2019. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er statsløs palæstinenser og muslim af trosretning fra Tripoli, Libanon. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive slået ihjel af medlemmer af partiet Al Dahlan. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at partiet Al Dahlan i [foråret] 2018 ønskede at købe ansøgerens families bolig i Nahr Al Bared-lejren. Ansøgerens familie ønskede ikke at sælge boligen. I perioden [foråret] 2018 til [sommeren] 2018 blev ansøgeren opsøgt to gange af medlemmer af Al Dahlan. Ved den første episode trak personerne en kniv foran ansøgeren på gaden. Ved den anden episode forsøgte personerne fra Al Dahlan at slå ansøgeren med en hammer. Ansøgeren tog herefter ophold hos sin faster i en måned, hvor ansøgeren fik udstedt ID-kort, pas og visum til Tyrkiet. Under ansøgerens ophold ved sin faster, blev ansøgerens far opsøgt af medlemmer af Al Dahlan, som sagde, at ansøgeren ikke skal vende tilbage til Nahr Al Bared. Ansøgeren udrejste herefter af Libanon. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han har været fængslet i 12 dage. Den 29. august 2018 offentliggjorde Flygtningenævnet på nævnets hjemmeside, at Flygtningenævnets koordinationsudvalg har besluttet at ændre nævnets hidtidige praksis i asylsager vedrørende statsløse palæstinensere fra Libanon og fra den øvrige del af UNRWA mandat-området, således at en statsløs palæstinenser fra de pågældende områder, der har haft adgang til UNRWA beskyttelse eller bistand og som frivilligt har forladt området, er udelukket fra beskyttelse efter Flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 1. pkt. Har den pågældende derimod været tvunget til at forlade området, eller tilsvarende er afskåret fra at vende tilbage, vil vedkommende automatisk være omfattet af Flygtningekonventionen. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren er omfattet af Flygtningekonventionens artikel 1 D, 1. pkt., og dermed som udgangspunkt udelukket fra at opnå beskyttelse efter konventionen, idet ansøgeren har boet hele sit liv i Nahr Al Bared-lejren i Libanon og i den forbindelse har modtaget bistand fra UNRWA. Der er ikke grundlag for at antage, at ansøgeren ikke kan vende tilbage til Libanon og på ny opnå bistand fra UNRWA, jf. Flygtningekonventionens artikel 1 D, 2. pkt. Nævnet kan således ikke lægge ansøgerens forklaring om en konflikt med Al Dahlan til grund. Nævnet har lagt vægt på de samme forhold, som Udlændingestyrelsen har henvist til, herunder navnlig at ansøgeren under asylsagens behandling har afgivet forskellige forklaringer om episoderne mellem ansøgeren og Al Dahlan. Det er i den forbindelse indgået i nævnets vurdering af sagen, at ansøgeren under oplysnings- og motivsamtalen oplyste, at han havde været inddraget i to episoder – en episode, hvor han blev forsøgt slået med en hammer, og en episode, hvor han blev tilbageholdt hos myndighederne i 12 dage. Under asylsamtalen oplyste ansøgeren, at han havde været inddraget i to episoder – en episode, hvor Al Dahlan havde trukket en kniv mod ansøgeren, og en episode, hvor han blev forsøgt slået med en hammer. Hertil kommer, at ansøgeren i sit asylskema ikke udtrykkeligt nævner hverken en episode med en hammer eller en kniv eller fængslingen, og at ansøgeren under sin forklaring for nævnet har angivet en anden rækkefølge af begivenhederne end tidligere forklaret. På den anførte baggrund fremstår ansøgerens forklaring om asylmotivet ikke troværdig. Det kan ikke føre til en anden vurdering, at ansøgeren har forklaret, at han under samtalerne alene oplyste om forhold, som han direkte blev adspurgt til. Der er således ikke grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Herefter, og idet der heller ikke foreligger forhold som nævnt i udlændingelovens § 31, der er til hinder for udsendelse af ansøgeren til Libanon, hvis han ikke udrejser frivilligt, stadfæster Flygtningenævnet Udlændingestyrelsens afgørelse.” stat/2020/17/MEG